Veel koffietips bij koffiedebat

Veel koffietips bij koffiedebat

Horecaondernemers moeten het product koffie beter uitnutten. Denk aan een koffiepas, warme koffiekoppen en het onderstrepen van de sociale waarde van koffie. Dat zegt meervoudig horecaondernemer Rene Bogaart.

Bogaart was een van de vier deelnemers aan het koffiedebat Talks & Trends in Studio DE gehouden op de Horecava in Amsterdam.

De eigenaar van diverse horecazaken in het westen van het land stelt dat de gast verandert en steeds andere wensen heeft ten aanzien van koffie. De marge op koffie is daardoor veranderd en het product is daardoor niet meer het zwarte goud van 25 jaar geleden.

Sociale waarde

‘Koffie is een mooi product en gasten kiezen niet alleen voor een mooi bakkie, maar voor de hele entourage. Koffie heeft een sociale waarde gekregen. Het product koffie moeten we beter uitnutten, samen met producten’, aldus Bogaart.

Bogaart vervolgt: ‘We moeten de cultuur veranderen. In een auto of al wandelend koffie drinken, moet meer normaal worden. Er zijn veel tips om koffie beter te verkopen. Wij werken bijvoorbeeld met een koffiepas. Voor vijf euro kunnen gasten met de pas twee bakjes koffie krijgen. Dit stimuleert. Vergeet niet dat consumenten echt met prijzen bezig zijn’.

Bogaart heeft nog een paar tips. ‘Gebruik een warm servies bij het serveren van koffie. Dit komt het product echt ten goede’.

High Tea

Alexander Kluit van Apollo Hotels & Resorts meldde dat horecamedewerkers aan up selling moeten doen. Kluit: ‘Wanneer iemand vraag om een bak koffie, kun je vragen welke koffie ze wensen. Daarnaast kun je kijken naar de seizoenen en hier je koffiekaart op aanpassen.’

‘En werken met afbeeldingen op je koffiekaart’, stelde Bert Nelissen van Weerter Bazaar. ‘Ook is een constante kwaliteit van koffie van belang.’

Tenslotte gaf Bogaarts nog aan dat thee een verkoopkans is. ‘High Tea is enorm in ontwikkeling. Ik onderzoek nu hoe ik dit in een massa kan neerzetten in onze bedrijven’.