'Verlies voor Holland Heineken House in Vancouver

'Verlies voor Holland Heineken House in Vancouver

Hoewel het Holland Heineken House in Vancouver forse omzetten scoort, is het totale project verliesgevend. De bieromzet van ruim acht ton, de snackomzet van 150.000 euro plus diners en andere drankjes kunnen de enorme investering niet goedmaken.

Dit zegt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. Ooit één van de bedenkers van het eerste Holland Heineken House (HHH) in Barcelona in 1992.

Heineken verwacht dat in de achttien dagen dat het HHH open is zo’n 320.000 glazen bier worden getapt. Prijs per stuk is € 2,56 wat een bieromzet van 819.200 oplevert.

Albron

Cateraar Albron meldt dat in de eerste twee dagen dat het HHH open was zeker tweeduizend zakken friet, tweeduizend kroketten, 500 broodjes hamburger, 100 belegde broodjes en 1200 porties stamppot zijn verkocht. De omzet over de eerste twee dagen bedraagt dan ruim 17.500 euro, becijfert Z24.

Lunchen en dineren kan in Brasserie The Lodge dat voor het diner al helemaal volgeboekt is. Met 150 zitplaatsen en twee shifts eten er over achttien dagen in totaal 5400 mensen in het HHH. Al geven ze maar twintig euro per persoon uit, dan is de geschatte omzet ruim een ton.

Enorme kosten

‘Maar tegenover deze omzet staat een enorm bedrag aan kosten’’ , zegt Van den Wall Bake. ‘Allereerst werken er 300 mensen, waarvan 160 vrijwilligers. Maar zij verblijven op kosten van de brouwer in Vancouver, krijgen hun ticket betaald, eten drie keer per dag gratis en ontvangen een onkostenvergoeding plus een pakket werkkleding.’

Andere grote kostenposten zijn de opbouw van het HHH, de artiesten die er optreden, transport vanuit Nederland van keukenmateriaal, inventaris en eten en drinken. Tel daarbij energie op, het aanleggen van ICT-systemen en de beveiliging en Heineken draait verlies.

Heineken zelf wil overigens geen uitspraken doen over de financiën rondom het Holland Heineken House. Norbert Cappetti van Heineken: ‘Het HHH wordt betaald uit het marketingbudget en is dus een bewuste investering in het merk.’