Voetbal zorgt wel voor hogere horecabestedingen

Voetbal zorgt wel voor hogere horecabestedingen

Tijdens het EK voetbal 2008 besteedden bezoekers aan cafés tien procent meer per persoon dan gebruikelijk. De drankensector trok tijdens het voetbalevenement niet meer bezoekers dan in dezelfde periode een jaar eerder. Wel gaven ze meer geld uit. Dit meent bureau Foodstep.

Vorige week maakte een econoom van ING kenbaar dat het WK voetbal juist slecht is voor cafés. Volgens de bank daalt de omzet in de maand juni met 0,6 procent wanneer er een groot voetbaltoernooi is. ING heeft statistieken van de afgelopen 16 jaar naast elkaar gelegd.

Volgens Foodstep was het EK van 2008 er één met vergelijkbare omstandigheden als nu: het was het begin van merkbare bezuinigingen door de financiële crisis en home cinema’s met grote beeldschermen stimuleerden thuis kijken van de voorrondes. Kortom, ook toen moest de horeca er hard aan werken om bezoekers op voetbalavonden binnen te krijgen.

Voorrondes thuis, finale in de kroeg

Foodstep: ‘We herinneren ons dat het Nederlands Elftal in 2008 won van Roemenië, Frankrijk en Italië. Genoeg reden om iets te vieren. Maar deze voorronde keek men toch vooral thuis. We zien in de periode dan ook het bezoek aan cafetaria’s en andere fastservicebedrijven omhoog gaan (+3%).

Richting de finale zou het gezamenlijk kijken in de kroeg een piek moet krijgen, maar Nederland was voortijdig uitgeschakeld.’

Tijdens het EK van 2008 lagen de totale horecabestedingen ongeveer 15 miljoen euro (6%) per week hoger dan in 2007. Het was echter geen uitschieter in bestedingen ten opzichte van de voorgaande weken.