Caféhouders woest: bier 25 procent duurder

Caféhouders woest: bier 25 procent duurder

De (bruto-)inkoopprijs van bier is sinds 2008 met 25 procent toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Misset Horeca. Caféhouders zijn woedend, ze zijn de jaarlijkse prijsverhoging die brouwers doorvoeren zat en gaan in protest. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt de recente prijsverhoging 'onacceptabel'.

Vijfentwintig procent. Dat is de gemiddelde procentuele stijging van een fust pils van 50 liter (exclusief btw) van vier grote bierbrouwers in Nederland tijdens de afgelopen vier jaar. Het gaat om Heineken, AB InBev, Grolsch en Bavaria. Zij hebben het leeuwendeel van de horeca- en zeker drankverstrekkende sector in handen.

Een toename die de horecaondernemer sinds 2008 voor zijn kiezen heeft gekregen. Dat is vooral een hard gelag voor de vele sappelende café- en discotheekhouders. Sommigen ondernemen actie, zowel individuele ondernemers als collega’s met enkele tientallen bedrijven.

De bierproducenten reageren door te wijzen op gestegen prijzen voor grondstoffen, energie en verpakking, het behoud van een gezonde bedrijfsvoering en de accijnsverhoging van enkele jaren geleden. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt de verhoging ‘onacceptabel’.

‘De grondstofkosten zijn maar een klein deel van de kostprijs en kunnen nooit de oorzaak zijn voor de excessieve prijsstijgingen’, aldus KHN. Die raadt ondernemers aan een protestbrief naar de brouwers te sturen. Degenen die dat al gedaan hebben blijken een klein succesje te boeken, want ze krijgen een minder grote prijsverhoging doorberekend.

In de nieuwe editie van Misset Horeca (verschijnt vrijdag 18 mei) een uitgebreid artikel over de prijsverhoging op bier.