Alsof je een heel ingewikkeld probleem oplost met een heel eenvoudige maatregel, reageert KHN-directeur Lodewijk van der Grinten op het voorstel van het CDA om de leeftijdsgrens voor het kopen van wijn en bier op te trekken naar 18 jaar. De politieke partij denkt daarmee het aantal comazuipers te kunnen terugdringen.
Drankgebruik daalt, comazuipen neemt toe
Van der Grinten stelt dat comazuipen een fenomeen is dat vooral plaatsvindt onder jongeren onder de 16 jaar. ‘Uit recente rapporten blijkt aan de ene kant dat het drankgebruik onder de jeugd daalt, maar tegelijkertijd neemt het comazuipen een vlucht.’
Volgens de cijfers van het Signaleringscentrum Kindergeneeskunde lag de gemiddelde leeftijd van jongeren die in een ziekenhuis zijn opgenomen door te veel alcohol in 2011 op 15,3 jaar. Verhoging van de leeftijdsgrens lost dit probleem volgens Van der Grinten dus niet op, maar gaat door de steun van het CDA waarschijnlijk wel een meerderheid krijgen.
Niet stunten met alcohol
KHN en de horeca onderkennen het probleem en Van der Grinten vindt dat ook de branche er iets aan moet doen. ‘Wij accepteren geen leden die zich niet houden aan de alcoholregels, dat is een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Niet stunten met alcohol. Daarmee geef je ook een signaal.’
De leeftijdsgrens gewoon op 16 jaar houden dus, aldus Van der Grinten. ‘Uitvoeren en handhaven van de nieuwe wet, die naar alle waarschijnlijkheid op 1 januari 2013 wordt ingevoerd. Spreek jongeren ook aan op hun gedrag. Dat kan met de nieuwe Drank- en Horecawet ook beter, want jongeren onder de 16 die bier in bezit hebben op straat of in de horeca zijn dan strafbaar.’
Alcohol uit schappen supermarkt
Een andere groep die volgens de KHN-voorman moet worden gewezen op zijn verantwoordelijkheid, zijn de ouders. Van der Grinten: ‘In elk huis moeten regels zijn over alcohol. Het kan niet zo zijn dat ouders niet weten waar hun kind ’s avonds verblijft en in welke staat deze thuis komt. Maak daar afspraken over!’
‘En alcohol weghalen uit de schappen in de supermarkten’, is de mening van de KHN-voorman. ‘Dit product hoort niet tussen de levensmiddelen. Supermarkten mogen wel alcohol verkopen, maar achter een muur en met professionele verkopers. Naar voorbeeld van de slijterij. 80 procent van alle verkochte wijn en bier komt uit de supermarkt, dus daar moeten dingen veranderen.’