Omzet, sfeer en kwaliteit bepalen Terras Top 100

Omzet, sfeer en kwaliteit bepalen Terras Top 100

De Misset Horeca Terras Top 100, powered by Lipton Ice Tea, komt tot stand op basis van omzetcijfers, de sfeer op het terras en de kwaliteit van het bezoek door mystery guests. Ruim zeshonderd horecabedrijven schreven zich in om in aanmerking te komen voor een plaats in de prestigieuze terrasranglijst, zo laat de organisatie weten.

Om in aanmerking te komen voor een notering in de Terras Top 100 moet een horecabedrijf over een terras beschikken met minimaal dertig stoelen, minstens een jaar open zijn, een minimale terrasomzet hebben van  500 europer week en de mogelijkheid bieden om ook alleen iets te drinken of iets kleins te eten.

Kort voordat de eerste terrasbezoeken stonden gepland, werd op basis van opgegeven kengetallen en motivatie een schifting gemaakt door AQ Services en de hoofdredactie van Misset Horeca. Uiteindelijk zijn 250 terrassen één of meerdere keren door een mystery guest bezocht.

Hierbij ook de volledige Top 100 van vorig jaar. Met uitzondering van nummer één, Paal 10 in Ouddorp. De winnaar van het voorgaande jaar verhuist het jaar daarop naar de Eregalerij waar het drie jaar mag genieten van de behaalde titel.

Het slechte weer dit voorjaar zorgde voor problemen bij de jurering. Toch konden de eerste terrasbezoeken begin april worden afgelegd door de mystery guests van AQ Services. Deze mannen en vrouwen hadden als taak het bezoek te waarderen op basis van meerdere objectieve criteria, waaronder service, locatie, assortiment en hygiëne.

Anders dan voorgaande jaren werd dit jaar de nadruk minder gelegd op locatie en sfeer, maar lag de focus meer op de geboden kwaliteit van de producten en de bediening. Om bedrijven die vorig jaar al in de Top 100 stonden te beschermen tegen deze aangepaste jurering, kregen zij een voorsprong van tien punten ten opzichte van nieuwkomers.

Op basis van de eerste bezoekronde werd de lijst teruggebracht tot honderd bedrijven.

In de tweede ronde – vanaf mei - is de top 25 een tweede keer bezocht door een mystery guest. Op basis van deze bezoeken is de volgorde van de beste vijfentwintig terrassen bepaald. De top 10 ten slotte is vervolgens voor een derde keer bezocht. De vijf hoogst scorende bedrijven hebben hierna half juni bezoek gehad van een onafhankelijke jury. Hierna is de definitieve rangorde vastgesteld.

Tijdens ieder bezoek is door de mystery guests zwaar gelet op gastvrijheid, maar ook op commerciële exploitatie als bij-verkoop of het aanbieden van een tweede bestelling. Een belangrijk onderdeel tijdens het jureren was ook de kwaliteit van de bestellingen. Ook de uiterlijke verzorging van deze medewerkers werd beoordeeld.

De lijst is mede tot stand gekomen dankzij Lipton Ice Tea. Het is echter geen voorwaarde om dit merk te schenken om in aanmerking te komen voor een positie in deze lijst. Datzelfde geldt voor de campagne Fris verdient een flesje. Ook een belangrijke partner van deze Top 100. Het wel of niet gebruiken van de glazen horecafles is niet van invloed op een positie in deze lijst.
Bekijk hier de gehele ranglijst van de Terras Top 100 van 2012.