Trend: met elektrische oplaadpaal terrasgasten lokken

Trend: met elektrische oplaadpaal terrasgasten lokken

De verkoop van nieuwe fietsen stagneerde vanwege de crisis, maar de verkoop van nieuwe elektrische fietsen steeg juist. Die tendens zorgt voor een opmerkelijke trend in horecaland. Café- en restaurantuitbaters plaatsen oplaadpalen en proberen zo gasten naar hun zaak en/of terras te lokken.

In Nederland werden in totaal 1,198 miljoen nieuwe fietsen verkocht. In 2010 waren dat er nog 1,215 miljoen, een daling van 1,4 procent. De crisis zou daar debet aan zijn aldus RAI Vereniging afdeling Fietsen.

De verkoop van nieuwe elektrische fietsen steeg echter. Van 166.000 in 2010 naar 188.000 vorig jaar. Het zijn vooral ouderen (+60 jaar) die tot aankoop overgaan, al blijken ook veertigers en vijftigers steeds vaker een zogeheten e-bike aan te schaffen.
Horecaondernemers hebben aan fietsende consumenten toch al een prima doelgroep. De cafés en restaurants in een landelijke omgeving haken fungeren en masse als pleisterplaats. Horecaondernemers spelen er de laatste tijd nog beter op in door oplaadpalen of laadpunten voor de elektrische fietsen te installeren.

Dat zijn soms niet meer dan een reeks 220-volt stroompunten, maar vaak ook professionele laadpalen van energieleveranciers. De oplaadmogelijkheden lokken gasten met elektrische fietsen hoe dan ook naar het terras c.q. het horecabedrijf.
Bijkomende voordelen: de gemiddelde verblijfstijd is langer vanwege de duur van het opladen van de e-bike en de wat oudere doelgroepen hebben een grotere gemiddelde besteding.
Bekijk hier de gehele ranglijst van de Terras Top 100 van 2012.