Heineken groeit in Azië met overname APB

Heineken groeit in Azië met overname APB

Heineken heeft een belangrijke stap gezet in de verdere expansie in Azië met de overname van drankenfabrikant Asia Pacific Breweries (APB). De aandeelhouders van Fraser & Neave (F&N) gaven vrijdag toestemming om het belang van F&N in APB aan Heineken te verkopen. De acquisitie biedt de bierbrouwer veel ruimte voor versterking in met name de opkomende Aziatische markten.

Het Singaporese APB is de brouwer van onder meer het in Azië populaire Tiger-bier en heeft een sterke positie in Zuid-Oost Azië en China. Hiervoor tast Heineken diep in de buidel. De overname kost het concern in totaal zo'n 3,5 miljard euro, dat gedeeltelijk in cash (1 miljard) en gedeeltelijk met leningen wordt gefinancierd.

Nu heeft Heineken al een aandeel van 55,6 procent van APB in handen. Na de transactie met F&N zal Heineken voor 95,3 procent eigenaar van de drankenproducent zijn. Daarna brengt de brouwer een bod uit op de resterende aandelen. De overname van het aandeel van F&N moet overigens nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten van Singapore en Nieuw-Zeeland.

‘Wij betalen het volle bedrag voor APB’, zei topman Jean-François van Boxmeer na opmerkingen van analisten dat de prijs aan de hoge kant ligt. ‘Maar wij houden rekening met de groeimogelijheden in de regio.’

Het hogere 'premium'-segment bier, waar Heineken onder valt, maakt in Zuidoost-Azië en China jaarlijks een groei door van 8 tot 12 procent. Tiger groeide de afgelopen jaren gemiddeld met 5 tot 6 procent. ‘We hebben nu een ideale positie om onze aanwezigheid in de regio uit te bouwen en op de lange termijn financiële en strategische waarde te creëren voor onze aandeelhouders’, aldus Van Boxmeer.

De overname, die Heineken al in november denkt te kunnen afronden, zal voor Heineken een flinke omzet- en winstgroei betekenen. Samen met de omzet van APB zou de omzet van Heineken in 2011, in een hypothetisch geval, al 8 procent hoger zijn geweest. De winst zou zelf 9 tot 10 procent hoger zijn geweest.

Heineken denkt niet alleen zijn bestaande merken in Azië te kunnen laten groeien, maar wil de Aziatiche bieren, zoals Tiger-bier, ook in andere regio's introduceren. In Europa is voldoende interesse in exotische bieren, denkt Van Boxmeer.

Verdere overnames lijken nu niet de allerhoogste prioriteit van Heineken te hebben. Van Boxmeer liet weten dat ‘de focus nu ligt bij het aflossen van schulden en een succes maken van de overname van APB’.

Bron: ANP