'Geen happy hour voor koffie

'Geen happy hour voor koffie

'Een happy hour voor koffie lijkt me geen goed idee. Maar het idee van een variabele prijs spreekt me wel aan.' Dit zegt Jeroen Veldkamp, koffiekenner en voormalig barista kampioen op de Horecava 2013.

Jeroen Veldkamp vindt het een sympathiek idee om te werken met variabele prijzen voor koffie, zoals ook gebeurt met hotelkamers en vakanties. Er zijn ook restaurants die het principe toepassen zoals De Restaurants Vandaag in Utrecht en Amsterdam. Voor hetzelfde product betaal je daar op piekmomenten meer dan tijdens daluren. Maar ook minder grote zaken zoals Tapasbar El Chico in Almere passen het toe.

Koffie

'Ik ken geen praktijkvoorbeelden van koffiebars die al werken met variabele prijzen. Je zou het idee goed moeten uitwerken, dan zie ik er echt wel wat in', aldus Veldkamp op de horecavakbeurs. 'Een happy hour voor koffie vind ik te plat. Wat ik wel een goed idee vind is de disloyalty card. Daarmee stuur je consumenten naar je buurman toe om daar ook eens naar toe te gaan. Bij negen koffies op verschillende adressen is de tiende gratis. Een unieke samenwerking waarbij de gast ook een cadeautje krijgt, namelijk die gratis koffie.'