KHN: 'Ook Grolsch bindt biermarkt stevig

KHN: 'Ook Grolsch bindt biermarkt stevig

Ook Grolsch bindt de biermarkt stevig.' Koninklijke Horeca Nederland reageert daarmee op de uitspraak van algemeen directeur Tom Verhaegen van de brouwer. De topman stelde dat de biermarkt niet op slot zit. De branchevereniging is een andere mening toegedaan: 'Het feit is dat van ondernemers die Grolsch tappen, (slechts) 7,3 procent ongebonden is.

‘De biermarkt zit wel degelijk op slot’, aldus Koninklijke Horeca Nederland (KHN) naar aanleiding van de uitspraken die Grolsch-directeur Tom Verhaegen afgelopen weekeinde deed. De branchevereniging laat weten dat uit het EIM-onderzoek onder andere blijkt dat ‘(slechts) 7,3 procent van de ondernemers die Grolsch tappen, ongebonden is’.

Biermarkt niet op slot

Grolsch-directeur Tom Verhaegen meldde recent dat de biermarkt helemaal niet op slot zit en dat die bewering van KHN ‘een grove overdrijving is’. KHN laat weten dat de topman voorbijgaat aan drie onafhankelijke onderzoeksrapporten die het tegendeel aantonen.

KHN liet rapporten opstellen door EIM (twee keer) en SEO, waaruit volgens de branchevereniging naar voren is gekomen dat de biermarkt op slot zit door het stelsel van de leveringscontracten dat brouwerijen afsluiten met horecaondernemers.

In de greep van vier brouwerijen

In een reactie meldt KHN: ‘De rapporten maken duidelijk dat effectieve concurrentie op de horecabiermarkt volledig ontbreekt en dat de horeca in de greep zit van vier grote brouwerijen die werken met vergelijkbare sets van contracten en bepalingen die tot sterke binding van de ondernemers leiden.’

Afnamebeding

De strategie van de brouwerijen is in de ogen van KHN erop gericht ondernemers een langdurig afnamebeding op te leggen via zoveel mogelijk contracten. De branchevereniging wijst op twee conclsies uit het EIM-onderzoek ‘Overstapgedrag in de horecabiermarkt’, die de conclusies van Verhaegen tegenspreken.

‘Het feit is dat van ondernemers die Grolsch tappen, (slechts) 7,3 procent ongebonden is. Gemiddeld was in 2012 21,5 procent van alle cafés ongebonden. Daarnaast blijkt dat ondernemers die Grolsch schenken, gemiddeld (al) 10 jaar Grolsch als hoofdmerk voeren en dat 92,1 procent van de cafés die in 2005 Grolsch schonk,  dat in 2012 nog steeds deed.’