KHN start platform Eerlijk Bier

KHN start platform Eerlijk Bier

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is het platform Eerlijk Bier gestart. De gelijknamige website is de volgende stap in de strijd voor een transparante en concurrerende markt, waaraan het volgens de brancheorganisatie ontbreekt in Nederland.

‘Wij willen een transparante en concurrerende biermarkt, waarbinnen de brouwer zich hoofdzakelijk richt op het produceren en leveren van bier en waarbij alle partijen duurzaam maatschappelijk ondernemen en tegelijk een redelijk rendement kunnen behalen’, legt KHN op de website uit waarom het platform Eerlijk Bier in het leven is geroepen.

Pandbinding

Om dat te realiseren, wil de brancheorganisatie een lobby starten om de Europese vrijstelling voor pandbinding buiten toepassing te verklaren. Die binding houdt in dat de verplichte afname van bier door een ondernemer geldt zolang hij huurder is van een pand dat eigendom is van de brouwer, ook als die tussenverhuurder is.

De website biedt ook enkele zogeheten tools voor ondernemers, zoals de bierkortingsindicator van KHN, een conceptbrief voor het maken van bezwaar tegen de bierprijs die moet worden betaald, onderhandelingstips en juridische tips.

Bieronderzoeken

De strijd tegen de bierbrouwers is een speerpunt van KHN. De brancheorganisatie liet al twee keer een onderzoek uitvoeren naar de transparantie op de biermarkt. Uit het eerste onderzoek, dat eind 2011 werd gepresenteerd, kwam naar voren dat de nettowinst van het café negatief wordt beïnvloed door de binding tussen ondernemer en brouwer.

De conclusies uit het tweede onderzoek werden vorig jaar augustus naar buiten gebracht. Het belangrijkste resultaat: in de periode tussen 2006 en april 2012 wisselde slechts 2,4 procent van de Nederlandse cafés jaarlijks van brouwerij. Volgens KHN opnieuw een bevestiging dat de horecabiermarkt op slot zit.

Dagvaarding

Bovendien loopt er een dagvaarding van KHN tegen Heineken, Grolsch, Bavaria en AB InBev. De brancheorganisatie wil van de rechter bevestigd hebben dat de vier grote brouwers een kartel hebben gevormd en daarmee onrechtmatig hebben gehandeld. Deze dagvaarding is uitgebracht tegen april dit jaar.

Heineken

Die dagvaarding leidde er eind vorig jaar toe dat Heineken de samenwerking met KHN stopzette. De brouwer was een zogeheten strategische partner van de brancheorganisatie en betaalde daarvoor jaarlijks zo’n 20.000 euro.

Heineken-woordvoerder Hans Sjouke Koopal vertelde aan Missethoreca.nl over dat besluit: ‘Het is toch een beetje gek om een strategisch partnerschap te hebben met een partij die je dagvaardt.’

Dikke Dries

De hele discussie werd recent gevoed door het conflict tussen ondernemer Jos de Winter van top 100-café Nieuwe Dikke Dries in Utrecht en Heineken. De Winter was het niet eens met de prijs die hij moet betalen voor het bier dat hij verplicht moet afnemen van de brouwer. Heineken dagvaardde hem, omdat hij een huurachterstand had.

Directeur Lodewijk van der Grinten van KHN sprak zich voor de camera van Missethoreca.nl in duidelijke taal uit over de kwestie. ‘Ik zou me schamen als ik Heineken was’, aldus Van der Grinten.