Koffietrend Jeroen Veldkamp: 'Elke maand speciale koffie

Koffietrend Jeroen Veldkamp: 'Elke maand speciale koffie

Koffiekenner Jeroen Veldkamp gaf dinsdag 8 januari op de Horecava een inspirerende workshop over koffietrends. Met nationale en internationale voorbeelden inspireerde hij zijn toehoorders. Een tip voor alle koffieschenkende bedrijven: start met een koffiekalender met elke maand een andere koffie van de maand.

Jeroen Veldkamp van Coffee Lab schets in zijn presentatie op de Horecava 2013 een vijftal ontwikkelingen op koffiegebied voor 2013.

Als eerste noemt Veldkamp de koffiekalender met elke maand een andere koffie van de maand. ‘Serveer een koffie met een verhaal. Probeer eens een koffie van een andere leverancier, bijvoorbeeld een lokale brander. Vertel het verhaal ook aan je gasten.’

De tweede ontwikkeling: maak van gasten vrienden. ‘Benader ze persoonlijk, spreek ze bij hun naam aan, onthoud hun voorkeuren. En als de gast cacaopoeder op zijn cappuccino wil, dan doe je dat toch gewoon? Wie zijn wij nou om de wens van de gast te negeren?

De derde ontwikkeling is volgens Veldkamp: Schenk koffie aan tafel. ‘Maak er een ritueel van. Een belevenis. Voorbeeld dat de koffiekenner geeft is Restaurant In den Rustwat van Marcel van Zomeren. Hij schenkt filterkoffie aan tafel in bijvoorbeeld een chemex.’

Filterkoffie is volgens Veldkamp ook in 2013 niet van de kaart te krijgen. ‘Er zijn diverse manieren om het te serveren (bijvoorbeeld clever en chemex) en de ontwikkelingen gaan hard. Er komt ook meer snelheid in de systemen. Veldkamp noemt een nieuw type papier voor koffiefilters dat zo dicht geweven is dat de bitters niet worden doorgelaten tot de koffie.’

De laatste trend die Veldkamp noemt is de signature koffie. ‘Onderscheid je van de rest. Ontwikkel je eigen specialiteit. Normo in Antwerpen bijvoorbeeld serveert cappuccino met honing met daarop kaneelpoeder.’

Bedrijven ter inspiratie:

> The Village Coffee, Utrecht

> KoKo, Amsterdam

> Normo, Antwerpen