Omzetstijging Bavaria, nettowinst daalt

Omzetstijging Bavaria, nettowinst daalt

Bierbrouwer Bavaria heeft in 2012 de omzetgrens van €500 miljoen weten te overschrijden. De netto omzet steeg met €52,5 miljoen ten opzichte van 2011. Het nettoresultaat daalde van €25,1 miljoen in 2011 naar €21,7 miljoen.

In totaal produceerde Bavaria in 2012 wereldwijd 5,8 miljoen hectoliter bier. Er werd voor €32,8 miljoen geïnvesteerd om ook in de toekomst een sterke positie op de wereldmarkt te waarborgen.

De buitenlandse afzet van Bavaria is in 2012 gestegen naar 3,7 miljoen hectoliter. De brouwer bewerkt de internationale markt met een aantal merken: Bavaria, Bavaria 0.0%, 8.6, Swinckels en enkele speciaalbiermerken.

Bavaria ziet voor 2013 veel kansen in verschillende nieuwe markten in Azië en Afrika en zal daar extra gaan investeren. In het najaar van 2012 nam het bedrijf al een 35 procent belang in de Ethiopische brouwerij Habesha Breweries SC. Samen met Habesha wil Bavaria de Ethiopische biermarkt verder ontwikkelen en mede daarmee verdere groei in Afrika realiseren.

De Nederlandse biermarkt staat nog steeds onder druk. Bavaria wist echter met haar merken in 2012 in zowel het retail- als het horecakanaal het marktaandeel te vergroten. Mede dankzij succesvolle innovaties en investeringen in verschillende segmenten nam het volume en de omzet van alle merken in Nederland toe.