Hans Glandorf: 'Ik eis een glimlach

Hans Glandorf: 'Ik eis een glimlach

Als je als ondernemer gastvrijheid snapt en kennis hebt van je producten, dan kan de gast genieten van bier en komt hij terug.' Voormalig ondernemer en bierkenner Hans Glandorf trekt het land door om ondernemers de kneepjes van het (bier)vak bij te brengen. 'Ik eis een glimlach.

Hans Glandorf is bierkenner bij uitstek. Hij was jaren eigenaar van topcafés en is tegenwoordig actief als trainer én als voorzitter van de Alliantie van Biertapperijen (ABT). Tijdens het PINT-congres Bewust Bier op vrijdag 24 mei in Den Haag hield hij een presentatie over genieten van bier en nam hij aansluitend plaats voor de camera van Misset Horeca.

Horeca prachtig vak

‘In de horeca spelen we een groot toneelstuk’, legt Glandorf uit waarin het in zijn trainingen onder andere om gaat. ‘De ondernemer is de regisseur, de medewerkers zijn de spelers en de gasten het publiek.’

Die laatste groep komt volgens de bierkenner voor een grote glimlach. ‘Ik eis een glimlach. Kun je die niet opbrengen, dan ben je niet geschikt voor dit prachtige vak.’

Verantwoord genieten

De regels van gastvrijheid kennen en beschikken over productkennis, dat is volgens Glandorf nodig om de gast te kunnen laten genieten van zijn product. ‘Hem of haar op zijn of haar gemak stellen en adviseren. Kun je dat als ondernemer of als medewerker, dan komt de gast terug.’

Glandorf vertelt dat daarin nog wel een lange weg is te gaan. ‘Laat je gast verantwoord genieten. Durf jongeren te informeren over het product dat ze willen bestellen. Begeleid ze, draag je boodschap over. Dat vinden ze prachtig.’

Alcohol

De voormalige ondernemer onderstreept dat met een praktijkvoorbeeld. ‘In één van mijn cafés kozen twee jonge gasten voor het bier met het hoogste alcoholpercentage. Niet vanwege de smaak, maar vanwege de hoeveelheid alcohol.’

‘Ik heb ze voor hetzelfde geld een proeverij aangeboden en toen bleek dat ze het bier dat ze wilden bestellen, het minst lekker vonden. Een dag later kwamen ze met zijn vieren terug en daarna nog een keer met een hele tafel vol. Vlak voor hun vertrek kreeg ik een cadeau van ze om me te bedanken voor wat ze van me hadden geleerd. Dat maakte me een trotse ondernemer.’

Prijs

Wat in de ogen van Glandorf ook belangrijk is, is een gezonde prijsstelling. ‘Niet de prijs verhogen waardoor je te veel vraagt, maar juist iets dalen. Van €2 naar €1,80 voor een fluitje en je zult zien dat de gast komt. Die €2 is een psychische grens.’

ABT

Glandorf is ‘al weer bijna tien jaar trotse voorzitter’ van de ABT en ook die cafés worden getroffen door de prijsstelling.

‘Nederland is een duur land als het gaat om wat de brouwers ons doorbereken in de prijs. En ieder jaar weer prijsverhogingen vanwege de grondstoffen en de accijnzen, het is een hard gelag. Erg jammer, want daardoor redden sommigen het net niet…’