Vrouwen vaker slachtoffer beroving in horeca

Vrouwen vaker slachtoffer beroving in horeca

Op basis van aangiften lijken vrouwen meer dan mannen het slachtoffer te zijn van beroving van een smartphone of een andere gadget in de horeca. Dat komt omdat ze meer dan mannen deze even op een bar of tafel neerleggen.

De conclusie komt van Leo Grunberg, die namens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het project begeleidt dat moet leiden tot daling van het aantal roofovervallen in tien uitgaansgebieden in de grote steden.

Mobiele telefoon

Het gaat er heel geraffineerd aan toe, weet Grunberg. ‘Je legt bijvoorbeeld je iPhone op de bar. Dan komt er iemand naast je staan die de krant wil gaan lezen, die even over je telefoon op de bar legt en dan die krant met je mobieltje weer terugtrekt. Dat gaat echt in een split second, moet je weten.’

Alcohol

Op straat maken de dieven, meestal in de leeftijd tussen de 15 en 25 jaar, het nog bonter. Zo’n roofoverval gaat niet altijd gepaard met een pistool tegen de borst of een ander wapen.

‘Mensen die vanuit de horecagelegenheid naar de auto of fiets lopen, zijn door de alcohol vaak niet altijd even alert meer. Dan komen er gasten om je heen staan en rippen ze in no time je telefoon of andere gadget’, weet Grunberg.

Dure apparatuur

De campagne om deze overvallen tegen te gaan, richt zich op het gedrag van de eigenaren van dure telefoons en gadgets, omdat het daar vaak al fout gaat.

‘Ik had vroeger een walkman van misschien 40 gulden, maar tegenwoordig dragen mensen vaak voor €1000 aan apparatuur bij zich. Dat realiseren veel mensen zich niet. Niet alleen smartphones, maar ook koptelefoons van bijvoorbeeld Beats by Dr. Dre zijn erg populair bij straatrovers.’

Slachtoffers

De slachtoffers, vaak ook in de leeftijd van 15 tot en met 25 jaar, worden tijdens de campagne in die uitgaansgebieden gewezen op hun eigendommen en vooral de waarde ervan.

‘Houd de telefoon in je zak of tas’, waarschuwt Grunberg. ‘We willen het uitgaanspubliek daar op een speelse manier op wijzen, mogelijk met acteurs en met teksten op bierviltjes en posters.’

Zo moet het uitgaan leuk blijven. ‘Een uitbater kan wel zeggen dat hij er niets aan kan doen, maar als je wordt beroofd in een horecagelegenheid is dat ook voor die zaak niet goed.’

Bron: ANP