'Zorg voor een rollator-ophangsysteem in je café

'Zorg voor een rollator-ophangsysteem in je café

Het cafébezoek neemt af en de bezoekers die nog komen besteden minder. Het was geen vrolijke boodschap waarmee Ludo de Boo zijn betoog begon op de Café Kennisdag. Maar de marketingstrateeg droeg uiteraard ook oplossingen aan en drukte de aanwezigen met de neus op de actuele feiten.

'In 2004 besteedde 55 procent z'n geld nog aan een biertje in het café, de rest thuis. Tegenwoordig is dat precies omgedraaid.' Ludo de Boo becijferde wat de aanwezigen op de Kennisdag soms vaker merken dan hen lief is. Wat zijn de redenen dat het aantal bezoekers daalt? Vanuit de zaal werd uiteraard gewezen op het economische klimaat, maar ook op de drastische stijging van de bierprijs. 'Funest: het inkomen stijgt niet, de bierprijs wel.

Ook in België daalt het cafébezoek, met vaak dezelfde redenen als in Nederland. Ten eerste zijn dat de  veranderende leefgewoonten, er wordt steeds vaker thuis gedronken, daarnaast is ook bij onze zuiderburen het rookverbod een item. Tot slot een opvallende: strengere alcoholcontrole. De Boo: 'De Belgen waren het toch wat meer gewoon om met een pintje op achter het stuur te kruipen.'

Groeimarkten

Om de teruglopende cafébezoeken tegen te gaan, kwam De Boo met een aantal tips. Te beginnen: weet wat de groeimarkten zijn. Het aantal singels neemt toe, evenals het aantal senioren. De Boo: 'Wie heeft er al ruimte in zijn zaak waar rollators kunnen staan? Er zijn tegenwoordig al rollator-ophangsystemen.' Daarnaast groeit het aantal toeristen. In de zaal bleek een klein aantal aanwezigen –deels- afhankelijk van toerisme. Dirk Breedveld van Biersommelier Breedveld op Texel: 'Italiaanse en Spaanse toeristen blijven weg, maar we kregen wel Chinezen, een unieke ervaring.' De Loo: 'Uit China komen steeds meer toeristen, het afgelopen jaar groeide hun aantal met liefst 20 procent. Ook het aantal Russische en Duitse toeristen groeit'.

Online

'Is een website lucratief voor je zaak?', vroeg De Boo. 'Nee. Want alles gaat tegenwoordig via social media,' aldus één van de bezoekers. 'Een website kost geld en tijd, terwijl iedereen communiceert en leest via Facebook, wat gratis is.' Er waren ook ondernemers content met hun site. 'De website is ideaal om openingstijden en evenementen te communiceren en daarnaast krijg ik toch wel reacties. Mensen krijgen dankzij de site bijvoorbeeld een goede indruk van de zaak, dankzij het aanwezige fotomateriaal.'