Heineken stagneert in moeilijke markt

Heineken stagneert in moeilijke markt

Heineken heeft in de eerste 6 maanden van 2013 flink de druk gevoeld van de moeilijke marktomstandigheden in de ontwikkelde markten. De omzet en winst bleven op autonome basis, dat wil zeggen exclusief overnames, vlak ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Ook voor de rest van het jaar verwacht de bierbrouwer weinig verandering in de omstandigheden. Het consumentenvertrouwen blijft laag, aldus Heineken dat woensdag de cijfers over het eerste half jaar bekendmaakte.

De omzet steeg met 3 procent tot 10,38 miljard euro. Op autonome basis was er sprake van een daling met 1 procent, onder meer als gevolg van een volumedaling met 3 procent. De operationele winst ging met 5 procent vooruit tot 1,45 miljard euro, op autonome basis gelijk aan vorig jaar. De nettowinst daalde licht tot 679 miljoen euro. De resultaten, met uitzondering van de nettowinst, waren wel iets beter dan de verwachting van analisten.

Opkomende markten en met name de sterke resultaten van het vorig jaar overgenomen APB waren nog wel een lichtpuntje voor de brouwer. APB verkocht 10 procent meer bier en voerde de operationele winst met circa 20 procent op. Opkomende markten, die nu de helft inbrengen van de totale operationele winst van Heineken, realiseerden in totaal een operationele autonome winstgroei van 7 procent.

Topman Jean-François van Boxmeer liet weten dat de volumetrends in juli een lichte verbetering hebben laten zien, onder meer door het warme weer in Europa. Toch verwacht Heineken voor de rest van 2013 geen verbeterde marktomstandigheden te zien. De nettowinst zal naar verwachting op autonome basis gelijk blijven met die van vorig jaar.

Bron: ANP