Problemen Nederlandse horeca Egypte

Problemen Nederlandse horeca Egypte

Doordat de grote touroperators hebben besloten om hun reizen naar Egypte tijdelijk stop te zetten, krijgen de Nederlandse ondernemers in het Noord-Afrikaanse land het steeds moeilijker.

Karin Bavinck voelt in haar restaurant Carm Inn in Dahab (dicht bij Sharm-el-Sheikh) duidelijk dat er minder toeristen komen. 'Mijn klanten zijn voornamelijk toeristen. Hoewel het hier rustig is, zijn de toeristen nu schrikachtiger en komen minder snel hun hotel uit', weet de restaurantexploitant.

Aart Bos van het Orange Café in Hurghada, ziet ook per dag minder Nederlanders komen. Hij vindt het advies van Buitenlandse Zaken overdreven. 'Ik kom dagelijks in de stad en op de markt en het is rustig, de Egyptenaren hier zijn vooral bang hun baan te verliezen als de toeristen niet meer komen', zegt Bos. Bos gaat deze week Nederlandse journalisten door Hurghada leiden.

'Ik ga met journalisten van ANP en de Telegraaf een citytrip doen en zal laten zien dat Hurghada ok is. Als ze dat nou ook nog positief vertalen naar Nederland zal dat hopelijk helpen,' zegt hij op de Facebookpagina van het Orangje Cafe. 'Ik doe moskee, koptische kerk ( indien mogelijk ) en natuurlijk even de markt. Ben benieuwd.'

Bos heeft zelf zeven Egyptenaren in dienst en is bang dat die als het zo doorgaat op straat komen te staan. De café-eigenaar vertelt: 'Hurghada is nog niet eens 100 procent hersteld van de revolutie in 2011, toen kwamen ook weken geen toeristen en zijn veel winkels gesloten'.

Heineken

Bij de zes brouwerijen van Heineken in Egypte wordt sinds woensdagmiddag met een minimale bezetting gewerkt. Tot nu toe hebben zich bij Heineken geen problemen voorgedaan. De veiligheidsmaatregelen bij de locaties zijn aangescherpt. De brouwer heeft 2200 medewerkers in Egypte. Zes van hen zijn expats, onder wie twee Nederlanders. Heineken produceert in Egypte (alcoholvrij) bier voor de lokale markt.