Caféondernemerschap moet fatsoenlijker

Caféondernemerschap moet fatsoenlijker

Caféondernemers moeten voorbeeldgedrag laten zien om meer gasten binnen te krijgen.' Die boodschap gaf directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de sector maandag 7 januari bij de start van de Horecava mee voor 2013. 'Fatsoenlijker, netter en verantwoordelijker. Dat is waar gasten specifiek om vragen en waar voor ondernemers nog veel is te winnen.

De drankverstrekkende sector bevat de horecabedrijven die het hardst bloeden. In 2012 een omzetdaling van 3,5 procent en een verwachte daling voor 2013 van 4,5 procent. ‘En als enige sector binnen de horeca in de periode 2014-2016 ook nog een afname, naar verwachting zo’n 2 procent’, aldus KHN-directeur Lodewijk van der Grinten tijdens een persbijeenkomst voorafgaand aan de Horecava in Amsterdam RAI.

Gast heeft beeld van overlast
‘Om meer gasten hun bedrijf in te krijgen, moeten ondernemers voorbeeldgedrag laten zien’, aldus Van der Grintens boodschap voor 2013. ‘Het beeld van de gast is nog te veel dat er overlast is in cafés. We hebben onderzoek laten uitvoeren door Motivaction onder duizend mensen en die noemen ook expliciet dat voorbeeldgedrag.’

Veilige omgeving
Van der Grinten noemde expliciet de veilige omgeving. ‘Je als ondernemer houden aan de regels, dus verantwoord omgaan met het schenken van alcohol, de veiligheid waarborgen en je houden aan het rookverbod.’