Drankreclame verboden op social media

Drankreclame verboden op social media

België verbiedt vanaf april reclame voor alcohol op blogs en diverse netwerksites. Dit heeft de minister van Volksgezondheid afgesproken met horeca, producenten en distributeurs.

In België gaat de alcoholreclame aan banden. Het wordt verboden om op blogs en netwerksites als Facebook reclame te maken voor alcohol. Ook kranten en tijdschriften met minderjarigen als doelgroep mogen geen advertenties meer plaatsen van alcoholhoudende dranken. Hoe de Belgen drankreclame gaan weren van de sociale media is niet bekend, eveneens wordt niet vermeld hoe ze deze regel gaan handhaven.

Belgische jongeren drinken voor het eerst alcohol als ze 12,5 jaar zijn, meldt de VRT. Dronken zijn ze voor het eerst op hun veertiende. Reclame voor alcohol kan aanzetten tot drinken en moet dus strenger, zo meent de overheid.

Het Nederlandse STAP, Stichting Alcoholpreventie, noemt het een uniek besluit en zou een verbod op drankreclame op social media ook graag in Nederland zien.

In Nederland hebben fabrikanten wel afgesproken dat hun online promotie alleen terechtkomt bij mensen van 18 jaar en ouder.