KHN: 'Monopolie brouwers doorbreken met eigen biertanks

KHN: 'Monopolie brouwers doorbreken met eigen biertanks

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat biertanks aanbieden, die ondernemers zelf kunnen laten vullen. Daarmee wil de brancheorganisatie de monopolie-positie van de grote brouwers doorbreken. Maandag 7 januari werd op de Horecava in Amsterdam een samenwerking met leverancier Ntray bekrachtigd door het zetten van handtekeningen onder de overeenkomst.

Horecaondernemers kunnen biertanks van 250, 500 of 1000 liter huren of kopen. Omdat biertankinstallaties voornamelijk worden geleverd door en eigendom zijn van de bierbrouwerijen, is overstappen naar een andere brouwer vaak lastig, verklaarde KHN de samenwerking maandag 7 januari op de Horecava in Amsterdam RAI.

Betere onderhandelingspositie ondernemer
De inkoop van bier staat los van de installatie, maar een goede biertank is belangrijk voor een vakkundig en mooi gepresenteerd biertje. ‘Zo ondersteunt KHN ondernemers door hen de mogelijkheid te bieden om minder afhankelijk te zijn van de bierbrouwers’, aldus de brancheorganisatie. ‘Daardoor krijgt de ondernemer een betere positie om te onderhandelen met de bierbrouwer.’
Brouwerijen nemen volgens KHN in veel gevallen een groot deel van de financiering en borgstelling van een café op zich. ‘Daartegenover stellen de brouwerijen afnameverplichtingen, waarbij hoge bierprijzen in rekening worden gebracht. Daar komt vanaf maandag dus een verandering in.’

KHN faciliteert
KHN faciliteert en heeft een overeenkomst gesloten met Ntray, dat zorgt voor plaatsing en onderhoud en daarover afspraken maakt met de ondernemer. Ntray is onderdeel van Mueller, een wereldwijde leverancier van tankopslag. De onderneming levert al jaren procestanks aan brouwerijen in de hele wereld, waaronder Heineken, AB InBev en Carlsberg. De vier grootste brouwers - Heineken, AB InBev, Bavaria en Grolsch - hebben 96 procent van de Nederlandse biermarkt in handen. Van alle cafébedrijven heeft 79 procent een relatie die verder gaat dan alleen een leveranciersrelatie met één van hen. Op ongeveer 28.000 horecalocaties wordt bier geschonken.