Terugkerende gasten zonder korting met Chummee

Terugkerende gasten zonder korting met Chummee

Een ondernemer wil vaste en terugkerende gasten, maar geen korting geven.' Daarom is social gifting-platform Chummee, winnaar van de Horecava Innovation Award, volgens oprichter Kirsten Martens zeer geschikt voor horecabedrijven.

Chummee is een social gifting-platform, dat zich richt op food & drinks. ‘Consumenten kunnen iemand een cadeau geven via Facebook of Twitter, en als ze daarop niet actief zijn ook via e-mail’, vertelt oprichter Kirsten Martens tijdens de Horecava in Amsterdam RAI over het idee achter Chummee.

Koffie met gebak
De bedrijven die meedoen, staan vermeld op Chummee.com. Daarbij onder andere de winnaar van de Koffie Top 100 van Misset Horeca De Koffiesalon in Amsterdam en Douwe Egberts in Leeuwarden. ‘Op dit moment staat de teller op zestien’, aldus Martens. ‘Tien in Amsterdam, twee in Den Haag en één in Amersfoort, Den Bosch, Leeuwarden en Utrecht.’

Deze horecazaken melden zich bij Chummee aan en bepalen zelf welke cadeaus ze aanbieden en wat deze kosten. Martens: ‘Het gaat om kleine cadeaus. Bijvoorbeeld een kop koffie of koffie met gebak, maar geen volledige menu’s. Voor elk gegeven presentje ontvangen wij een commissie van het deelnemende bedrijf.’

‘Binnenkort gaan we in zee met de eerste keten’, vertelt Martens. ‘Welke dat is, kan ik nog niet zeggen. We willen nu in ieder geval doorpakken, daarom zijn we ook op zoek naar een investeerder om door te groeien.’

Facebook en Twitter
‘Het werkt als volgt’, legt Martens uit. ‘Ik bestel via onze site een cadeautje, reken af via iDeal en breng de persoon in kwestie op de hoogte via Facebook of Twitter. De ontvanger krijgt een digitale bon, die hij op zijn smartphone - die is noodzakelijk - in de betreffende zaak laat zien. Het personeelslid kan via een code de bestelling controleren.’

Chummee is in februari 2012 van start gegaan na een voorbereidingsperiode van zes maanden. ‘In eerste instantie werkten we met een qr-code. Daar zijn we mee gestopt, omdat de horecabedrijven dan verplicht zijn een telefoon achter de bar te hebben liggen.’

Ook was het idee in eerste instantie internationaal geörienteerd. Martens daarover: ‘We wilden het toepassen in de grote steden in Europa. Dat iemand uit Parijs een bekende in Amsterdam een cadeautje kon geven. Mede omdat we werken met iDeal, hebben we dat concept aangepast en richten we ons nu op Nederland.

Geen korting
Volgens Martens spreekt Chummee extra aan, omdat de cadeaus worden vermeld op sociale media. ‘Als ik een cadeau geef aan een vriendin en dat wordt gemeld op Facebook, dan zien al haar vrienden dat. Zoiets stimuleert en maakt nieuwsgierig.’

‘Wat ook in ons voordeel spreekt, is dat we geen korting geven. Horecaondernemers zijn volgens mij kortingsmoe. Alle aanbieders hebben een eigen pagina op onze website en kunnen zelf bepalen wat ze cadeau willen geven en wat de kosten zijn.’

Maandag 7 januari won Chummee de overall award van de Horecava Innovation Award. Het social gifting-concept was bovendien verkozen tot beste in de categorie Concepts & Co-creation.