nieuws

Terrasseizoen 2013 krijgt cijfer 8

Café

Het terrasseizoen van 2013 krijgt van ondernemers een ruime 8. Meer dan dertig procent van de ondernemers zag de omzet met tien procent of meer stijgen. Dit blijkt uit het grote Misset Horeca Terrasonderzoek.

Terrasseizoen 2013 krijgt cijfer 8

Misset Horeca vroeg de 100 bedrijven uit de Terras Top 100 van dit jaar naar hun terraservaringen. We deden dit direct na afloop van het terrasseizoen, begin oktober. De ondernemers geven het seizoen van 2013 een ruime 8. Het exacte gemiddelde bedroeg 8,14. We kunnen dus stellen dat de prachtige (na)zomer het rampzalige voorjaar heeft goedgemaakt.

Omzet op terras

Ruim dertig procent van de terrastoppers noteerde een omzetstijging ten opzichte van vorig jaar van maar liefst tien procent of meer. Slechts tien procent (exact 10,65 procent) noteerde een daling van de omzet en bij een kleine 15 procent van de bedrijven uit de Terras Top 100 bleef hun omzet gelijk. De tien procent die spreekt van een daling verdelen we onder in twee procent met een omzetdaling van tien procent of meer en vier procent noteert een daling tussen 6 en 10 procent. En ook vier procent noemt een daling tot 5 procent.

De grote meerderheid, bijna 75 procent, scoorde een betere omzet dan vorig jaar. 17 Procent boekte een omzetplus tot vijf procent en bijna 26 procent noteerde een mooie plus tussen 6 en 10 procent. 32 Procent van de respondenten geeft aan een omzetstijging te noteren van meer dan tien procent.

Favoriete eten

Naast het rapportcijfer en de omzetten vroegen we de ondernemers ook naar hun meest uitgeserveerde producten op het terras, zowel drankjes als hapjes/eten. Uit het onderzoek blijkt dat appeltaart het meest verkochten eten is van afgelopen seizoen bij de bedrijven uit onze Terras Top 100. Het komt in diverse varianten terug op de kaart: huisgemaakt, vers en ‘van de boer’. We hebben ze onder één noemer geschaard. Gebak in het algemeen deed het overigens goed, de aardbeienvariant wordt meermaals genoemd.

De tweede plek gaat naar de bittergarnituren. Met een speciale vermelding voor de bitterbal, waaraan de minisnacks hun hoge notering danken. De top 3 wordt gecompleteerd door saté, waaraan we recent in Misset Horeca nog aandacht schonken (Zie: Saus maakt de saté, uit Misset Horeca 19). De lijst met de vijf best verkochte producten bestaat verder uit de tosti (in diverse varianten) en de club sandwich.

Top 5 alcoholische terrasdrankjes

1 Droge witte wijn
2 Pils
3 Rosé wijn
4 (Speciaal)bieren
5 Witbier

Top 5 non-alcoholische terrasdrankjes

1 IJsthee
2 Cola
3 Water (bruisend en plat)
4 Koffie
5 Verse jus

Reageer op dit artikel