Oud-directeur Grolsch: 'Optreden KHN onvoorstelbaar

Oud-directeur Grolsch: 'Optreden KHN onvoorstelbaar

Guido Prins noemt het optreden van Koninklijke Horeca Nederland richting de brouwers 'onvoorstelbaar'. De directeur van Klaassen Horecamakelaardij en voormalig horecadirecteur van Grolsch spreekt in de komende uitgave van Misset Horeca van 'een volstrekt idiote discussie en een conclusie die te snel is getrokken en soms niet eens waar is'.

‘Ik vind het een volstrekt idiote discussie’, reageert Guido Prins in de nieuwste uitgave van Misset Horeca op de harde opstelling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) richting de vier grote brouwers. ‘Onvoorstelbaar zoals KHN optreedt.’

Prins, eigenaar van Klaassen Horecamakelaardij en tot een paar jaar geleden horecadirecteur bij Grolsch, denkt dat de brancheorganisatie zich de laatste jaren te weinig heeft laten zien en nu via deze stellingname het eigen imago probeert op te vijzelen.

Wurgcontract

‘Iedereen, ook de gasten, kent nu het woord wurgcontract, terwijl ze niet weten hoe de horecamarkt in elkaar zit’, aldus Prins in de printuitgave van Misset Horeca.

‘Hoeveel ondernemers hebben bijvoorbeeld geen eigen koffiemachine staan en een verplichting koffie af te nemen? Dat is toch ook binding? Dat kom ik misschien wel vaker tegen dan ondernemers met een tapinstallatie van de brouwer.’

Concurrentie

Volgens Prins is de belangrijkste conclusie uit het laatste rapport dat KHN liet uitvoeren door SEO Economisch Onderzoek over een gebrek aan effectieve concurrentie, ‘te snel getrokken en soms niet eens waar’.

‘Veel van mijn relaties hebben geen binding met een brouwerij en krijgen gigantische hectoliterkortingen’, weet Prins. ‘Terwijl de gast dat niet merkt in de prijs die voor het biertje wordt betaald.’

Biermarkt

Prins stelt dat niet de brouwer maar de ondernemer de prijs bepaalt. ‘Het is wat mij betreft dus echt een non-discussie. De brouwer is niet verantwoordelijk voor het rendement van de ondernemer, dat is de ondernemer zelf.’

In de ogen van KHN ontbreekt het op de Nederlandse biermarkt aan dynamiek en zit de markt op slot, omdat de vier grote brouwers (Heineken, Grolsch, Bavaria en AB InBev, red.) het te veel voor het zeggen hebben.

Eerlijk bier

De brancheorganisatie is van mening dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit moet ingrijpen (zie video hieronder). Bovendien is KHN het platform Eerlijk Bier gestart in de strijd voor een transparante en concurrerende markt.

De nieuwste editie van Misset Horeca verschijnt vrijdag 8 februari. Guido Prins komt aan het woord in het artikel ‘Starten zonder brouwer? Dat doe je zo’. Klik hier voor de abonnementsvoorwaarden.