nieuws

Politiek weet niets van horecabiermarkt

Café

Den Haag’ is onvoldoende op de hoogte van de situatie rondom de horecabiermarkt en doet daardoor aan ‘window dressing’. Dat zegt de onafhankelijke bieradviseur Tom van Erven Dorens. ‘In de teksten die ze uiten, komt naar voren dat ze niet weten wat er speelt in de biermarkt.

Politiek weet niets van horecabiermarkt

Tom van Erven Dorens is eigenaar van Biercontract.nl en adviseert horecaondernemers tijdens onderhandelingen met bierbrouwers. Daarnaast is hij mede-eigenaar van Holland Bier, een goedkoop biermerk voor de horeca. Verder werkte hij in het verleden vijf jaar lang als accountmanager bij Bavaria.

In een videointerview met Misset Horeca laat Van Erven Dorens weten dat politici onvoldoende op de hoogte zijn van de situatie op de biermarkt. ‘In de teksten die ze uiten, komt naar voren dat ze niet weten wat er speelt in de biermarkt. Het is volgens mij meer window dressing wat ze doen. Het is een item dat dit moment veel emoties oproept in de branche, dan is het heel mooi om je gram te halen’, aldus Van Erven Dorens.

Van Erven Dorens vervolgt: ‘Ik bemerk dat er heel weinig kennis van zaken is in de voorstellen die ze doen. Ik heb gelezen dat er een vrije tap in ieder café moet komen. Dat is geen oplossing. Dat gaat nooit lukken’.

Van Erven Dorens denkt dat ondanks het bierdebat dat momenteel actief wordt gevoerd er op termijn niets veranderd in de biermarkt. ‘Ik hoop dat we toegaan naar een situatie waarbij iedereen dezelfde prijs voor bier betaalt en dat de markt transparant is. Dat de hoeveelheid korting bij een bepaalde afname per brouwer helder en duidelijk is. Dat zou ik wensen. Maar ik denk dat dat niet aan de orde zal zijn en dat er niet of nauwelijks iets verandert.’

Reageer op dit artikel