AB Inbev in opspraak vanwege bierijs

AB Inbev in opspraak vanwege bierijs

Het internationale bierconcern AB Inbev ligt in Brazilië onder vuur na het introduceren van een nieuw ijsje onder de merknaam Skol. Het ijsje zou de grens tot het consumeren van alcohol voor kinderen verlagen.

Het ijsje werd deze week door AB Inbev in de markt gezet als tijdelijke stunt. Skol is het meestverkochte bier in Brazilië en het ijsje is louter verkrijgbaar in bars voor klanten van achttien jaar en ouder. De verpakking is zo ontworpen dat deze lijkt op een blikje Skol-bier. Het product is vooralsnog alleen verkrijgbaar in de buurt van Rio de Janeiro en São Paulo. Het ijs smaakt wel naar Skol, maar bevat geen alcohol, schrijft Distrifood.

Advertentiewaakhond Conar toonde zich echter direct zeer kritisch over de introductie. Vooral de reclame op Facebook waarbij consumenten worden aangemoedigd naar een bar te gaan voor het ijsje is de organisatie in het verkeerde keelgat geschoten. 'Facebook kent geen leeftijdsgrenzen, dus deze advertenties kunnen kinderen en pubers op het verkeerde been zetten', aldus Conar.