KHN: 'Heineken duwt prijsverhoging door strot

KHN: 'Heineken duwt prijsverhoging door strot

Het groeiende prijsverschil tussen bier in de supermarkt en in het café is niet meer uit te leggen aan de consument. Dat zegt Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland (KHN), donderdag in een reactie op de aangekondigde prijsverhoging van bierbrouwer Heineken voor de horeca.

Volgens de KHN-directeur is bier in de supermarkt een 'uitverkoopartikel' geworden, terwijl de cafébazen herhaaldelijk prijsverhogingen voor de kiezen krijgen. ‘Albert Heijn heeft nu een stuntaanbieding: 12 blikjes Heineken voor 5,94 euro. Dat betekent een korting van 43 procent en komt overeen met 1,50 euro per liter. De horeca moet bijna 2,5 keer zoveel betalen’, vertelt Van der Grinten.

Heineken heeft bekendgemaakt de bierprijzen voor de horeca deze maand met ruim 5 procent te verhogen. De prijs voor een vat van 50 liter gaat daarmee naar 121,58 euro. ‘Een grote multinational duwt de kleine ondernemer een forse prijsverhoging door de strot; voor de horecaondernemer is het slikken of stikken’, zegt de directeur.

Of kroegbazen de prijsverhoging gaan doorberekenen aan de klant kon hij niet zeggen. ‘Ze hebben het al moeilijk genoeg om mensen binnen te houden; een prijsverhoging helpt dan natuurlijk niet’, weet Van der Grinten.

Heineken zegt de prijzen te moeten verhogen ‘om een gezonde bedrijfsvoering te continueren’. ‘We moeten dat doen om te kunnen blijven investeren in de horeca en om nieuwe producten te kunnen ontwikkelen. Anderzijds moeten gestegen algemene kosten, zoals personeels-, productie- en energiekosten gecompenseerd worden’, zegt een Heineken-woordvoerder. Vorig jaar verhoogde het concern de prijzen ook al, met 6 procent. Dat had volgens de brouwer te maken met gestegen grondstofprijzen.