Nederlanders ontevreden over hygiëne horecatoiletten

Nederlanders ontevreden over hygiëne horecatoiletten

84 Procent van de Nederlanders is ontevreden met de hygiëne van horecatoiletten. Een vies toilet is ergernis nummer 1 bij Nederlanders als het gaat om de horecatoiletten, een slechte geur komt op twee, gevolgd door een vieze vloer en het ontbreken van wc papier.

De gehele Europese horeca scoort laag als het gaat om toilethygiëne. Niet alleen Nederland. Acht van de tien Europeanen geeft aan toiletruimtes in restaurants en hotels vies te vinden.

Bars (33%), clubs (26%) en fastfood restaurants (22%) blijken openbare gelegenheden met de slechtste hygiëne. In Nederland zijn het vooral bars en tankstations die een vieze indruk achterlaten. Bijna 70 procent van de bezoekers gaat liever niet naar het toilet wanneer het vies is.

Tork deed onderzoek naar toilethygiëne onder ruim achtduizend Europeanen. De top vier ergernissen bij horecatoiletten volgens Nederlanders ziet er als volgt uit:
1. Vies toilet (89%)
2. Slechte geur (59%)
3. Vieze vloer (57%)
4. Ontbreken toiletpapier (50%)

Van de Nederlanders is 84 procent ontevreden over de hygiëne van horecatoiletten. In Finland zijn nog meer mensen – 93 procent - ontevreden over de hygiëne op horecatoiletten, gevolgd door de Zweden (88 procent) en de Fransen (88 procent.).

Er is ook goed nieuws: tweederde van de Nederlanders waardeert de horecatoiletten in eigen land meer dan de voorzieningen in het buitenland. De Polen (56%) en de Fransen (30%) zijn het hiermee oneens, zij vinden de horecatoiletten in het eigen land ondermaats ten opzichte van het buitenland.

Horecabedrijven die hun toilet goed op orde hebben kunnen meedingen naar de titel Mooiste Toilet van Nederland. Hotel-Restaurant Villa Ruimzicht in Doetinchem en Restaurant Fred in Rotterdam wonnen deze titel al.