Henri Reuchlin: 'Te vaak pils als gast bier bestelt

Henri Reuchlin: 'Te vaak pils als gast bier bestelt

De Week van het Nederlandse Bier moet de kennis in de horeca over de groeiende en bloeiende biercultuur vergroten. Volgens voorzitter Henri Reuchlin is het nog te vaak zo dat een gast pils krijgt als hij bier bestelt. 'Waarom wordt er niet gevraagd of het donker of blond, of dorstlessend of degustatiebier moet zijn?

‘We hebben een groeiende en bloeiende biercultuur, die in de Nederlandse horeca nog behoorlijk onbekend is’, zo vat voorzitter Henri Reuchlin voor de camera van Misset Horeca samen waarvoor de Week van het Nederlandse Bier is bedoeld.

Week van het Nederlandse Bier

De tweede editie van het landelijke evenement, georganiseerd ter promotie van het bier van eigen bodem, is donderdag 23 mei van start gegaan en duurt tot en met zondag 2 juni.

Op het Spuiplein in Den Haag was de formele aftrap. Daarbij waren volgens Reuchlin liefst 34 brouwerijen aanwezig met prachtige bieren.

Groeiende biercultuur

‘Nederland heeft een groeiende en bloeiende biercultuur, die eigenlijk nog behoorlijk onbekend is’, vat Reuchlin het idee achter het evenement samen.

‘We hebben heel veel kleine brouwerijen waar mensen nog nooit van hebben gehoord. Wij bieden het platform voor de ondernemer om eigen initiatieven te ontplooien.’

Opleidingsniveau

Reuchlin is van mening dat meer aandacht nodig is voor het opleidingsniveau om de biercultuur beter te kunnen ontwikkelen. ‘Als ik vraag om een bier, wordt er nog te vaak niet doorgevraagd. Bestel ik een wijn, dan krijg ik in ieder geval nog de vraag of ik rood of wit wil. En bestel ik koffie, dan vraagt de medewerker of ik bijvoorbeeld cappuccino, espresso of een latte macchiato wil.’

Marge

‘Bier is de alcoholhoudende drank van Nederland en er is nog marge op te maken ook’, vervolgt de voorzitter.

‘Ondernemers en medewerkers moeten zich realiseren wat voor een mooie cultuur we hebben. De gast gaat steeds meer ontdekken en proeven. Het volume mag dan wel dalen, maar dat komt doordat het drinken bewuster gebeurt.’

Accijnzen

Reuchlin betreurt het dat er soms te veel nadruk ligt op de negatieve aspecten. ‘Neem de accijnsverhogingen. Die zijn bedoeld om overmatig alcoholmisbruik tegen te gaan, maar hebben het effect dat de consument de grens over gaat omdat het daar goedkoper is. Daarmee draaien we dus de horeca en de bierindustrie een loer.’

Congres PINT

De tweede editie van de Week van het Nederlandse Bier werd donderdag 23 mei in Den Haag geopend door burgemeester Van Aartsen. Aansluitend was op het Spuiplein in de Hofstad een drie dagen durend bierproeffestival.

Vrijdag 24 mei hield bierconsumentenvereniging op dezelfde plek een congres met de titel ‘Bewust Bier’. Het evenement duurt nog tot en met zondag 2 juni.