'Activeer je social army

'Activeer je social army

Veel bedrijven zijn nog zoekende naar een optimale integratie van social media in hun marketing- en communicatiestrategie. Terwijl dit voor iedere organisatie van enorm belang is, betoogde Richard van Hooijdonk, van Marketing Monday, tijdens de Café Kennisdag.

Social Media vervult een belangrijke rol in de nieuwe manier van communiceren. Online alleen al wordt zo'n 60% van het internetverkeer veroorzaakt door social media als Twitter, LinkedIn en Facebook. Alleen al in Nederland heeft 80% van de bevolking een profiel op een sociaal netwerk en er loggen maandelijks 1 miljoen mensen in op Facebook.

Social Army

Serieuze cijfers, aldus Van Hooijdonk. 'Vergeet niet: de helft van de wereldbevolking is jonger dan dertig. En voor hen is social media, 'gewoon' media.' En daar moeten ondernemers op inspringen. Sociaal is daarbij het toverwoord. 'Mensen willen samen meedenken over wat ze leuk vinden in het café of restaurant.

Zorg voor fans van je bedrijf, aldus Van Hooijdonk. 'Het zijn mensen die actief zijn op alle vormen van social media en die promoten je bedrijf. Als je een discotheek hebt kun je je 'fans' laten meebeslissen over welke dj je boekt. Zij promoten dat ook weer bij hun vrienden, dat zie je weer terug in je bezoekersaantallen.'

Wat Van Hooijdonk de ondernemers ook meegeeft: word een mensmerk. Luister naar je gasten en doe wat met die input. Van Hooijdonk: 'Mensmerken worden als transparant, eerlijk, menselijk en authentiek ervaren'.