nieuws

Hogere omzet door smeuïge teksten

Café

Met haar workshop ‘Ontdek verborgen omzet’, ging Wenda Kielstra van Consumatics tijdens de Café Kennisdag in op het onbewuste gedrag van gasten. Volgens Kielstra verleiden onder meer muziek, smeuïge teksten en geur bezoekers tot het doen van –extra- uitgaven.

Hogere omzet door smeuïge teksten
Hogere omzet door smeuïge teksten

In een tijd waar marges onder druk staan, zijn het de details die doorslaggevend zijn voor extra omzet, aldus Kielstra. 95% van wat mensen doen is onbewust en daar kan door de ondernemer op ingespeeld worden. Wanneer een gast bijvoorbeeld een beeld ziet van iemand die geniet van iets lekkers, activeert dat de spiegel-neuronen. Hierdoor wil je dat wat je ziet, ook eten.

Woorden zeggen meer

Volgens Kielstra halen smeuïge teksten gasten over tot een bestelling. Zo kun je op de menukaart ‘Kersentiramisu’ zetten. Maar waarom niet bijvoorbeeld: ‘Een weldaad voor de mond: huisgemaakte kersentiramisu’. Daarnaast: als je teksten zet op een promotiebord, gebruik dan nooit meer dan zeven woorden. Als je meer wilt gebruiken, pak er dan een tweede bord bij.

Prijs

Een tip die ondernemers direct in praktijk zouden kunnen brengen was: zet niet je goedkoopste gerecht bovenaan je menukaart. Zo kiezen gasten eerder wat ze echt willen. Als het van goedkoop naar duur gaat, speelt ‘prijs’ veel eerder een rol. Daarnaast: haal het euroteken weg bij je prijzen. Het heeft voor consumenten een negatieve connotatie van ‘prijs’, een pijnprikkel, en het is overbodig omdat iedereen het toch wel weet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels