KHN in geweer tegen 2 voor 1-actie Grolsch

KHN in geweer tegen 2 voor 1-actie Grolsch

Een 'twee voor de prijs van één-actie' van Grolsch doet de nodige stof opwaaien. De brouwer wil met het initiatief het horecabezoek stimuleren, maar Koninklijke Horeca Nederland vindt de actie ongepast en meldt dat caféhouders erover klagen bij de brancheorganisatie.

In een artikel in de Tubantia wordt de actie die Grolsch in voorbereiding heeft, als volgt uitgelegd: ‘De actie kent het principe twee glazen Grolsch voor de prijs van één. Er is geen sprake van gratis bier verstrekken of onverantwoorde consumptie.’

Horecabezoek stimuleren

Het initiatief is volgens de brouwer niet alleen volledig in lijn met de geldende Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, maar ook bedoeld om meer gasten naar de horeca te trekken.

‘We weten immers met z’n allen dat zowel consumenten als de horeca het moeilijk hebben door de crisis’, aldus Grolsch in het artikel.

KHN

Algemeen directeur Lodewijk van der Grinten twitterde donderdag 6 juni: ‘#Grolsch bereidt “opgelegde” horeca-actie voor om gratis bier te verstrekken. #KHN vindt prijsstunts met alcohol ongepast en onwenselijk!’

In een andere tweet meldde Van der Grinten: ‘Vele ondernemers laten ons weten dat ze de #Grolsch actie niet willen, maar door de druk geen protest durven laten horen: dus dan via #KHN.’

In een gesprek met NOS op 3 zegt de algemeen directeur bovendien ‘dat de actie sympathiek klinkt, maar haaks staat op alle moeite die KHN doet om het drankgebruik onder jongen te verminderen.’

Niet verplicht

Volgens de brouwer is van een verplichting voor ondernemers geen sprake. Grolsch zegt daarover in het artikel op de website van Tubantia dat horecagelegenheden zelf de keuze hebben of ze al dan niet willen meedoen aan de actie.’