MKB Adviseurs: 'Inzicht en kennis van cijfers cruciaal

MKB Adviseurs: 'Inzicht en kennis van cijfers cruciaal

Inzicht hebben in je cijfers en die benchmarken -vergelijken met de markt- is van cruciaal belang voor een goede, gezonde bedrijfsvoering. Dat legde Jan van Hout van MKB Adviseurs zijn toehoorders voor, tijdens de Café Kennisdag.

Van Hout haalde het Horeca Analyse Systeem van het Kennis Centrum Horeca aan als voorbeeld, waarmee je de cijfers van je eigen zaak kan vergelijken met die van collega's en die van de markt. Let dan ook vooral op personeelskosten: plan de juiste mensen, op de juiste tijd, op de juiste plek in, aldus Van Hout. 'Daarmee verhoog je omzet.'

Om de personeelskosten niet uit de pan te laten rijzen hanteert Van Hout de stelregel dat deze kosten, samen met de ondernemersbeloning, noot meer dan de helft van de brutowinst mogen zijn. Is dat wel het geval, dan is óf de omzet niet goed, of de eigen beloning of personeelskosten te hoog.

Imago

Om de omzet te verhogen moet je aan je imago werken, aldus Van Hout. 'Stel dat u in de Top 100 staat, communiceer dat. Heeft u een jubileum, een bedrijfsovername of u heeft een actie, samen met andere ondernemers? Kom in de publiciteit. Beter voor u, beter voor onze branche.'

Brutowinst verhogen

Uiteraard was er veel aandacht voor de tips om de brutowinst te verhogen. Praktijkvoorbeelden kwamen uit de zaal toen er om tips werd gevraagd om de brutowinst te verhogen. 'Let op je hardlopers, koop daar op in' en 'Wees alert op aanbiedingen' werd er vanuit de zaal geopperd.

Krasje

Van Hout: 'Ook belangrijk: communiceer! Praat met je personeel bijvoorbeeld over wat ze zelf mogen consumeren of weggeven.' Eén van de aanwezigen had nog een tip over portioneren. 'Een krasje op de bar, waar we de wijnglazen tegenaan zetten. Zo schenken we nooit teveel.