Opvolger NMa gaat niet ingrijpen in biermarkt

Opvolger NMa gaat niet ingrijpen in biermarkt

De Autoriteit Consument en Markt (ACM), de opvolger van de Nederlandse Mededingingsautoriteit, gaat volgens het Financieele Dagblad niet ingrijpen in de biermarkt. In de uitgave van donderdag 6 juni schrijft het dagblad dat de kartelwaakhond daarvoor geen aanleiding ziet 'omdat uit een analyse naar voren komt dat de markt voldoende transparant is en dat café-eigenaren genoeg mogelijkheden hebben om een geschikte leverancier uit te kiezen'.

De ACM ziet geen aanleiding om in te grijpen in de markt van cafébier, zo meldt het Financieele Dagblad in de papieren uitgave van donderdag 6 juni.

ACM

De krant baseert zich op ‘Haagse bronnen’ en schrijft dat uit een analyse - die op korte termijn wordt afgehamerd door het ACM-bestuur - naar voren komt dat ‘de markt voldoende transparant is en dat café-eigenaren genoeg mogelijkheden hebben om een geschikte leverancier uit te kiezen’.

Politiek

Het Financieele Dagblad meldt bovendien dat minister Kamp van Economische Zaken vorige week bekendmaakte de Tweede Kamer ‘op korte termijn’ te kunnen informeren over de bevindingen van de ACM. Dit naar aanleiding van vragen van PvdA-Tweede Kamerlid Mei Li Vos.

Volgens het artikel wilde een woordvoerder van de ACM woensdag 5 juni (echter) geen commentaar geven.

KHN

Met deze conclusie gaat de ACM, tot voor kort bekend als de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), voorbij aan de mening van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

De brancheorganisatie voert een fanatieke strijd tegen de biermarkt, die volgens haar op slot zit. KHN riep de kartelwaakhond vorig jaar augustus op om maatregelen te nemen, ‘zodat de consument weer uitzicht heeft op een eerlijke prijs voor zijn biertje in de kroeg’.