Pilsoverzicht Misset Horeca: prijs blijft stijgen

Pilsoverzicht Misset Horeca: prijs blijft stijgen

Een 50-literfust pils van de grote brouwers kost op 1 juli van dit jaar gemiddeld €117,25. Dat is zo'n €6 meer dan vorig jaar en zelfs €12,25 meer in vergelijking met 2011. Dat blijkt uit het jaarlijkse Pilsoverzicht van Misset Horeca. Hieruit komt ook naar voren dat de onderlinge prijsverschillen groot zijn.

Tussen een fust Alfa-pils van 50 liter en dezelfde hoeveelheid bier van Hertog Jan zit een prijsverschil van liefst €44,85. Alfa-pils kan worden ingekocht voor € 89 per fust, terwijl Hertog Jan €133,85 moet kosten (in beide gevallen ex. btw).

Prijsverschil

Het prijsverschil tussen twee merken pils kan nog groter zijn. Zo vraagt Horecabier.nl €68 voor een fust van 50 liter.

‘Toen we in 2005 begonnen, lag onze prijs €28,74 lager dan de (bruto) horecaprijs van Heineken’, zegt mede-eigenaar Harm van Deuren. ‘Inmiddels zijn we per fust van 50 liter €53,58 goedkoper. Je betaalt dus meer dan een euro per liter minder.’

Hierbij moet worden aangetekend dat de hectoliterkortingen die de grote brouwers geven, dit prijsverschil aanzienlijk verkleinen.

Accijnsverhoging

Voor de zevende keer zet Misset Horeca de prijzen en andere relevante informatie van - dit jaar maar liefst 32 pilsmerken - op een rij. Vergeleken met vorig jaar zijn de prijsstijgingen beperkt te noemen. Al gingen ze wel omhoog.

Grootste ‘boosdoener’ lijkt de accijnsverhoging van 10 procent die per 1 januari is doorgevoerd. De hogere prijs leidde tot een verdere daling van de consumptie. In 2012 bedroeg deze 72,3 liter per hoofd van de bevolking. In 2011 was dit nog 71,1 liter.

Bierconsumptie

In 2008, het jaar voordat de accijnzen op bier ineens met 30 procent stegen, sloeg de Nederlander jaarlijks nog 78,5 liter achterover.

Volgens de Nederlandse Brouwers is deze achteruitgang niet veroorzaakt door een afnemende bierconsumptie, maar wel door consumptie die buiten de officiële cijfers valt. Bijvoorbeeld door illegale of parallelle import van fusten, of het toegenomen bieraccijnstoerisme in België en Duitsland.

Een aantal grote brouwers geeft ook aan dat er vanaf 2009 substantieel minder bier wordt geleverd aan biergroothandels in de grensstreek.

Nieuwe merken

De markt mag dan krimpen, het is er wel één die volop in beweging is, zo wijst het Pilsoverzicht uit. Naast een aantal prijsstunters komen er aan de bovenkant van de markt merken bij.

Het Italiaanse Peroni bijvoorbeeld. Tot vorig jaar louter als exclusief flessenbier verkrijgbaar, nu ook als tappils voorhanden.

Of het Belgische Maes, dat via ‘moeder’ Heineken bezig is aan een voorzichtige comeback op de Nederlandse markt.

Biologisch

Verder valt op dat pilseners steeds vaker zijn gemaakt van biologische grondstoffen. Onder andere Gulpener, Budels en La Trappe hebben zo’n bier in het assortiment.

De vraag ernaar is sterk gestegen de laatste jaren. Voor ondernemers zijn er volop mogelijkheden zich met een biermerk te onderscheiden van collega’s. Want dat is de belangrijkste conclusie van het Pilsoverzicht: er valt op dit gebied genoeg te kiezen.


Het Pilsoverzicht van Misset Horeca staat in de uitgave, die vrijdag 28 juni is verschenen.