nieuws

Accijnsverhoging: ‘We weten dat er busjes met vreemd bier rondrijden

Café

De accijnsverhoging op alcohol treft met name brouwers in de grensprovincies keihard. In Limburg wordt er legaal, maar ook illegaal bier geïmporteerd uit met name Duitsland, waar de prijs vier keer lager ligt. Als per 1 januari 2014 de accijns met nog eens 14 procent wordt verhoogd ziet het er somber uit. ‘Dat kan letterlijk de laatste druppel worden.

Accijnsverhoging: ‘We weten dat er busjes met vreemd bier rondrijden
Accijnsverhoging: 'We weten dat er busjes met vreemd bier rondrijden'

Theo Bovens, Commissaris van de Koning in Limburg, luidt de noodklok. In de Telegraaf van vrijdag stelt hij onomwonden dat de accijnsverhoging de economie in de provincie de das om doet. Brouwerijen die de omzet vooral in de eigen regio halen lijden er fors onder, zo stelt Bovens.

Vreemde fusten

Theo Sonnemans, brouwmeester bij het Limburgse Lindeboom bevestigt die lezing. ‘We hadden al geen prettig voorjaar vanwege het slechte weer, dat kostte ook omzet, maar de accijnsverhoging doet de bieromzet enorm dalen.’
Lindeboom bevindt zich in de regio Roermond en Duitsland, waar de fustprijs vier keer lager is, ligt letterlijk om de hoek. ‘We kunnen het niet bewijzen, maar we weten dat er busjes rondrijden met vreemd bier, dat ze over de grens halen. Die leveren dat hier aan cafés.’

Begrip

Het gebeurt volgens Sonnemans steeds vaker dat hun chauffeurs of bijrijders fusten aantreffen bij Lindeboomklanten die niet van de brouwerij zijn. ‘Ik snap de kasteleins ook wel ergens, bij hun staat het water vaak ook aan de lippen, dus als je ergens je bier vier keer goedkoper kan krijgen, is die verleiding groot. Maar om elkaar nou zo ‘in de nek te bijten’, dat gaat echt te ver. Wij investeren ook veel bij die zaken in installaties en dergelijken.’
Lindeboom is allerter en spoort hun chauffeurs ook aan extra op te letten op vreemd bier bij klanten. ‘Het laatste wat wij willen is een heksenjacht op onze kasteleins, maar behalve de omzetdaling hebben we natuurlijk ook met een imagoprobleem te maken. Consumenten gaan naar een Lindeboomcafé en krijgen daar ineens een ander, goedkoper bier in de glazen, terwijl wij staan voor een kwalitatief hoogstaand, eerlijk, goed Nederlands product.’

Laatste druppel

Door de afgelopen accijnsverhoging is het bier in België twee keer zo goedkoop en in Duitsland dus vier keer zo goedkoop dan in Nederland. Deze enorme verschillen dreigen nog hoger te worden aangezien de overheid nóg een verhoging van 14 procent heeft aangekondigd, per 1 januari 2014. Sonnemans: ‘We zien het met lede ogen aan, want het logische gevolg zal zijn dat de ‘import’ alleen maar zal toenemen. Dit zou wel eens letterlijk tot de laatste druppel kunnen leiden.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels