Horeca Enschede: 'Eind aan bezoekers met eigen drank

Horeca Enschede: 'Eind aan bezoekers met eigen drank

Het moet afgelopen zijn met bezoekers van evenementen in Enschede die hun eigen drank meenemen. De verenigde horeca wil het onderwerp op de (politieke) agenda. Als er niets gebeurt, gaat het volgens de ondernemers de verkeerde kant op.

Bier meenemen naar de Oude Markt in Enschede gebeurt steeds vaker tijdens evenementen op het horecaplein, zo schrijft Tubantia.nl. En in steeds grotere hoeveelheden, want er worden tassen vol bierblikjes en flessen sterke drank meegesjouwd.

Actie noodzakelijk

De Vereniging Horeca Stad Enschede begint zich zorgen te maken en wil het onderwerp op de (politieke) agenda, zo is in het artikel te lezen. Tubantia.nl citeert woordvoerder Ronald Scholten, die benadrukt dat actie noodzakelijk is.

Vorig jaar tijdens het Europees kampioenschap voetbal werd de ‘trend’ gezet. De wedstrijden waren live te volgens op grote schermen op de Oude Markt en het publiek nam grote hoeveelheden eigen bier mee.

Flessen in de binnenstad

Sindsdien is sprake van een toenemende trend, aldus het artikel. Ook op Koninginnedag was het bijvoorbeeld ‘flink raak’ en lagen volgens Scholten aan het eind van de dag overal in de binnenstad lege flessen wodka, jenever en Bacardi.

De gezamenlijke horeca investeert gemiddeld zo’n €25.000 per evenement en deze zijn gratis te bezoeken, aldus Scholten tegenover Twentsche Courant Tubantia.

Nijmegen

Eind juli berichtte Misset Horeca over een vergelijkbaar probleem in Nijmegen. Daar komen horecaondernemers in het geweer tegen de verkoop van gekoelde dranken door supermarkten in de binnenstad tijdens de Vierdaagsefeesten.

Supermarkten zouden tot diep in de nacht open zijn geweest en gekoelde dranken aanboden tegen lagere bedragen.