nieuws

Opvolger Philip de Ridder: wie is Pascal Gilet?

Café

Pascal Gilet volgt per 1 april Philip de Ridder op als algemeen directeur van Heineken. Dat is geen gemakkelijke opgave. De Ridder werkte liefst dertig jaar bij Heineken en was de afgelopen acht jaar de personificatie van het merk naar de buitenwereld toe. Vandaar dat de vraag gerechtvaardigd is: wie is Pascal Gilet?

Opvolger Philip de Ridder: wie is Pascal Gilet?

Gilet; dat klinkt minder Nederlands dan De Ridder.

Klopt. Gilet is geboren en getogen Fransman. In dit land begon in het jaar 2000 zijn Heineken-carrière.

Een echte Heineken-man dus?

Met inmiddels veertien dienstjaren in diverse functies mag je dat rustig zeggen. Alhoewel zijn voorganger het dubbele aantal jaren op zijn conto heeft. Maar goed, Gilet is vijftig, dus in principe kan hij zijn voorganger nog makkelijk overtreffen.

Moet iedereen in Zoeterwoude nu een cursus Frans volgen?

Nee. Gilet werkte tussen 2004 en 2010 in Nederland voor Heineken en spreekt dus prima Nederlands.

Wat is zijn achtergrond?

Gilet studeerde aan de (hou je vast) École Supérieure des Sciences Économiques et Commerciales. Kortweg, de Essec Business School in Parijs. Voordat hij bij de Nederlandse brouwer in dienst trad, bekleedde hij commerciële functies bij Bic en Kraft Foods in Frankrijk.

En zijn Heineken-carrière?

Zoals gezegd startte hij in 2000 bij Heineken Frankrijk als marketing directeur. Vier jaar later werd Gilet global marketing manager voor het Heineken-merk in Amsterdam, om twee jaar later commercieel directeur voor West Europa te worden. In 2010 werd Gilet algemeen directeur van Heineken-dochter Alken-Maes in België.

Welke wapenfeiten kan de nieuwe topman overleggen?

Bij Heineken zijn ze -uiteraard- zeer te spreken over Gilet. Als algemeen directeur bij Alken-Maes was Gilet met zijn team verantwoordelijk voor een indrukwekkende verbetering van het bedrijfsresultaat. Dit vertaalde zich volgens de brouwer onder meer in een omzetgroei en een stijgend marktaandeel, en dat alles in de thuismarkt van Heineken’s belangrijkste concurrent.

Dat is knap.

En nog niet alles. Als eindverantwoordelijke voor de West-Europese export en wereldwijde duty free-activiteiten heeft Gilet er volgens Heineken voor gezorgd dat dit bedrijfsonderdeel tot de top-10 bedrijven met de grootste Heineken-merkafzet (in volume) is gaan behoren. De winst werd tegelijkertijd sterk verhoogd.

En wanneer gaan we van Pascal Gilet zelf horen?

Hij treedt 1 april pas in dienst als algemeen directeur Heineken. Maar zodra dat een feit is, hoort en leest u dat bij Misset Horeca. Beloofd!

Reageer op dit artikel