De gegevens komen uit cijfers van de Nationale Politie die de Volkskrant verkreeg op basis van de Wet openbaarheid van bestuur.
Horecatelefoon
Een van de goed werkende hulpmiddelen die politiesurveillanten tot hun beschikking hebben, is het zogenoemde horecatelefoonnummer. Wanneer dat nummer bij overlast wordt gebeld, reageert de politie meteen.
Scherpere controle
Ook scherpere controle op leeftijd, toegang weigeren aan dronken mensen en sneller stoppen met drank schenken aan klanten die al behoorlijk zat zijn, lijken te helpen.
KHN
Directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland meent dat ook het horecaverbod voor mensen die herhaaldelijk in de fout gingen, helpt.
In ruim 70 procent van de gemeenten is de samenwerking tussen politie, horeca en lokale overheid nu intensief.
Preventiebeleid
De verantwoordelijk voor de veiligheid in uitgaansgebieden is verschoven van de politie naar de ondernemers in de horeca. Dat leidt volgens Van der Grinten tot een beter preventiebeleid.
Aan dat beleid dragen ook tv-spots over alcoholgebruik en het gevaar van het gebruik van een dure telefoon in het openbaar bij.
Bron: ANP
Alles over geweld in de horeca is te vinden in het speciale dossier op onze website. Klik hier om naar dit dossier te gaan.