'Manifest van een strijdlustig horecaondernemer

'Manifest van een strijdlustig horecaondernemer

De Hoornse horecaondernemer André van Beusekom is een actie gestart tegen de in zijn ogen doorgeschoten regelgeving. 'Het is tijd voor actie. Het is tijd om iets van ons te laten horen. We raken verstrikt in als maar gekker wordende regelgeving. Zo langzamerhand is er geen droog brood meer te verdienen.

De ondernemer, in Hoorn eigenaar van Party Palace Hoorn, is het spuugzat. 'Wie doet er iets voor ons? Niemand. De inkoopprijzen rijzen de pan uit, er worden wurgcontracten gesloten en er is kartelvorming. Er waren ons minder regels beloofd, maar het worden er alleen maar meer.' Hij schrijft dit in het Manifest van een strijdlustige horecaondernemer.

Via horeactie.nl maakt Van Beusekom zijn ideeën publiekelijk bekend. Horecaondernemers kunnen zich gratis bij zijn actie aansluiten door lid te worden.

Leeftijd naar 21 jaar

'Het is wachten op het moment dat de leeftijdsgrens verder verhoogd wordt naar 21 jaar. Al die wetten gaan ons steeds meer geld kosten. Wie betaalt voor de handhaving? Juist, wij ja. Wat hebben we eigenlijk nog in te brengen? Niets. Wij horecaondernemers zijn moedeloos, wij zijn moe gestreden. Bij elke nieuwe regel halen wij nog slechts onze schouders op. Oh moet ik om 12 uur dicht? Prima toch. Oh mag ik tot 18 jaar geen alcohol meer schenken? Geeft niks. Oh het bier is in 9 jaar een euro per liter duurder geworden? Komt wel goed... Dit kan zo niet langer. Het is tijd voor actie!'

Georganiseerd weerwoord

'Het is tijd voor een georganiseerd weerwoord. Een ander geluid. In stilte ben ik een weblog begonnen waarin ik de onderwerpen aankaart die mij en vele horecaondernemers met mij dwarszitten. Ik wil hier nu iets mee gaan doen! Geen stilte meer. Ik wil een stem hebben in de besluitvorming die mij treft. Ik wil niet langer alles zwijgzaam slikken.'

Hij vervolgt: 'Ik kan dit echter niet in mijn eentje. Ik heb hulp nodig, uw hulp. De hulp van andere horecaondernemers. Door samen te werken kunnen wij wel iets veranderen. Laat van u horen. Reageer, geef uw mening, zit niet langer stil.'

Van Beusekom zegt over de rol van KHN als voorvechter voor de horeca: 'Het primaire belang van KHN ligt niet bij ons maar bij geld verdienen.' De Hoornse ondernemer schreef zijn ongenoegen in eerste instantie van zich af in blogs, nu vindt hij het tijd voor actie en wil hij een gezamenlijke vuist maken tegen bedrijven, brouwers en overheden.

De Facebook-pagina van Horeactie heeft tot nu toe slechts 20 likes. Hoeveel horecaondernemers lid zijn geworden van Horeactie is niet bekend.