Meer winst voor Heineken

Meer winst voor Heineken

Heineken heeft in de eerste helft van 2014 meer bier verkocht. Maar door ongunstige wisselkoerseffecten leverde dat minder op. De nettowinst, gecorrigeerd voor eenmalige posten en afschrijvingen, nam wel met 14 procent toe tot 772 miljoen euro.

Dat meldde de onderneming woensdag. Het totale biervolume lag in de eerste jaarhelft 3,1 procent hoger dan een jaar eerder. De verkoop van duurdere bieren steeg zelfs met 6,6 procent.

De geconsolideerde omzet daalde daarentegen licht, tot 9,27 miljard euro, in lijn met de gemiddelde verwachting van analisten. Gecorrigeerd voor onder meer valutaschommelingen was juist sprake van een omzetgroei van 4,8 procent.

De geconsolideerde operationele winst, voor eenmalige posten en afschrijvingen, steeg met bijna 10 procent tot 1,45 miljard euro. Daarmee overtreft Heineken ruimschoots de prognoses van analisten.

'Met omzet- en winstgroei in bijna alle regio's is dit een sterk halfjaarresultaat', stelde topman Jean-François van Boxmeer. Heineken staat er dankzij zijn sterke merkenportfolio en brede geografische spreiding goed voor om de omzet en winst in de rest van 2014 en daarna verder op te voeren, voegde hij eraan toe. Wel blijven de economische vooruitzichten gemengd, wat de groeivooruitzichten voor de tweede jaarhelft wat tempert.

Het bedrijf gaat voor heel 2014 nog altijd uit van een 'gezonde' autonome groei van de opbrengsten, waarbij wisselkoerseffecten de gerapporteerde omzet blijven drukken. Het drukkend effect daarvan op de operationele winst wordt geschat op 70 miljoen euro. Eerder ging Heineken uit van 115 miljoen euro. De marges zullen over heel 2014 wat hoger zijn dan gemiddeld over de middellange termijn is voorzien.

Bron: ANP