Heineken verliest populariteit bij Nederlandse horeca

Heineken verliest populariteit bij Nederlandse horeca

In vier jaar tijd is het marktaandeel van Heineken aanzienlijk gedaald. Het aandeel is nu 34,4% terwijl dit in 2010 nog 38,1% was. Het bedrijf verliest aan onder andere aan Jupiler, Hertog Jan en Bavaria.

Heineken is in tien Nederlandse provincies nog wel horecamarktleider, blijkt uit het rapport van Datlinq. In Limburg is Brand (25%) groter en in Overijssel moet het Heineken Grolsch(44%) voor zich dulden. In acht provincies heeft Heineken een distributie aandeel boven de 30%.
Minder cafés
Een van de belangrijkste oorzaken van het verslechterde distibutie aandeel is, volgens Heineken zelf, de terugloop van het aantal cafés. Martijn de Bruin van Datlinq bevestigt dat Heineken relatief veel distributie had aan bruine cafés. Een andere reden is volgens hem de NMa-wetgeving waar Heineken mee kampt. Door het hoge marktaandeel van Heineken is deze scherper dan die van collega brouwers.

Jupiler rukt op

Grolsch staat met 9,5% na Heineken op de tweede plaats en is daarmee nagenoeg stabiel gebleven. Jupiler is inmiddels opgerukt naar de derde plaats met 9,1% tegen 6,6% in 2010. Daarna volgen Hertog Jan (8,7%), Amstel en Brand (beide 7,3%), Bavaria (6,4%) en Dommelsch (4,4%).