'Koffie als afsluiting diner favoriet horecamoment

'Koffie als afsluiting diner favoriet horecamoment

Voor een kwart van de Nederlanders is de kop koffie als afsluiter van een etentje, het favoriete koffiemoment in de horeca Vooral mannen noemen dit als favoriet (30%). Hiermee verslaat het koffiemomentje, de koffie in de ochtend als populairste koffiemoment in de horeca.

Driekwart van de koffie die buiten de deur wordt genuttigd, wordt gedronken op het werk. Maar ook in de horeca drinkt de Nederlander graag een kop koffie. Voor een kwart van de Nederlanders is het favoriete koffiemoment in de horeca de kop koffie als afsluiter van een etentje. Vooral mannen noemen dit als favoriet (30%).

Koffie bij ontbijt

Voor vrouwen geldt dit net iets minder vaak (20%). Zij drinken liever een kopje koffie tijdens het winkelen (26,8%). Dat blijkt uit onderzoek van Nestlé. Koffie bij het ontbijt, wanneer men bijvoorbeeld in een hotel slaapt, is bij 13,6 procent het populairst. Bijna twee keer zo veel mannen (18,1%) als vrouwen (9,5%) noemen dit als favoriet moment voor koffie in de horeca.

Ochtendkoffie buiten de deur

In mediterrane landen als Italië, Spanje en Frankrijk is juist de ochtend, nog voordat men aan het werk gaat, een populair koffiemoment in café of bar. In Nederland is dit (nog) geen gewoonte. 'De koffiecultuur in Nederland verschilt van andere landen', aldus Nestlé's Rob Jansens. 'Waar men in mediterrane landen de dag begint met koffie in bar of café, drinken Nederlanders eerst thuis koffie en daarna op het werk.' Het onderzoek is uitgevoerd in juni 2014 onder circa 550 respondenten.