Azië en Europa drukken winstmarge SABMiller

Azië en Europa drukken winstmarge SABMiller

Bierbrouwer SABMiller heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar minder bier aan de man gebracht in delen van Europa en Azië. Hoewel sterkere verkopen in met name Afrika en Latijns-Amerika ervoor zorgden dat de omzet alsnog steeg, stond wel de winstmarge onder druk. Dat maakte het moederbedrijf van Grolsch donderdag bekend.

SABMiller behaalde in de zes maanden tot en met september een omzet van 14 miljard dollar (ruim 11 miljard euro), 2 procent meer dan een jaar eerder. Ondanks de gestegen opbrengsten werd net als in de vergelijkbare periode vorig jaar een brutowinst (ebita) behaald van 3,3 miljard dollar. Onder de streep hield de op een na grootste bierbrouwer ter wereld bijna 2 miljard dollar over, een stijging op jaarbasis met 15 procent.

Volgens topman Alan Clark is SABMiller erin geslaagd de gevolgen van de lastige economische omstandigheden met kostenbesparingen beperkt te houden. Hoewel op korte termijn geen verbetering van de markt valt te verwachten, denkt het bedrijf het verkoopvolume en de omzet te kunnen blijven opvoeren.

SABMiller deed eerder dit jaar een vergeefse poging om Heineken te verleiden tot een fusie. De oprichtersfamilie die nog altijd de teugels stevig in handen heeft bij het Nederlandse bierconcern, zag een overname evenwel niet zitten. Zelf zou SABMiller een mogelijke overnameprooi zijn voor wereldwijd marktleider Anheuser-Busch Inbev.

Bron: ANP