'Groei in quickservice, daling in bar-café

'Groei in quickservice, daling in bar-café

Na een aantal mindere jaren is het aantal outlets in de horeca weer licht groeiend. Er komen steeds meer restaurants (buitenlandse keuken), lunchrooms en eetcafés. Broodjeszaken en lunchrooms groeien relatief het sterkst in aantal.

Veel broodjeszaken en lunchroom vinden volgens onderzoeker Datlinq ruimte in leegstaande panden in winkelgebieden.

Aantal Bar/Cafés blijft dalen
Het aantal bar/cafés blijft dalen. Bedroeg het aantal cafés in 2010 nog 8.400 outlets momenteel zijn er nog 6.800. Ook het aantal restaurants met een Nederlands/Franse keuken blijft dalen ten kosten van restaurants met een buitenlandse keuken.

De consument blijft letten op zijn budget waardoor vaker restaurants met een Italiaanse, Griekse en Oosterse keuken worden gekozen. De groei in quickservice zet door en speelt hierbij in op veranderend consumentengedrag waarbij buitenshuis gezocht wordt naar 'goedkopere' en snellere oplossingen, het traditionele cafetaria profiteert hier overigens niet.

Supermarkt en speciaalzaak

Food Retail kanalen laten een daling zien van het aantal verkooppunten. Het aantal speciaalzaken daalt met 7% en ook het aantal benzinestations en supermarkten neemt verder af. Het aantal supermarkten daalde met 244, goed voor 5 procent. In december 2014 waren er 123 minder benzinestation dan in december 2013, een daling van 3 procent.

Stijgend aantal outlets

Restaurants (buitenlandse keuken) 196
Lunchroom/tearoom 179 (11%)
Broodjeszaak/croissanterie 145 (20%)
Shoarma, grill, kebab 113(6%)1
Eetcafé 98 (3%)
Afhaal/bezorg 50 (2%)
Ijssalon (17 (2%)
Pannenkoek 15 (4%)

Dalend aantal outlets

Bar/café -538 (-7%)
Restaurant (nationale keuken) -174 (-4%)
Cafetaria/Snackbar -147 (-2%)
Pizzeria -48 (-7%)
Disco/nachtclub -47 (-12%)
Coffeeshop -33 (-6%)