De traditionele cafés krijgen steeds meer concurrentie van alternatieve aanbieders zoals koffiebars, horecaconcepten in winkels en supermarkten die sterk op prijs concurreren. 'Cafés zijn het kind van de rekening van veranderend consumentengedrag. Consumenten hebben een steeds ruimer horeca-aanbod tot hun beschikking en het aantal alternatieve aanbieders neemt toe', aldus de onderzoekers.
ING verwacht dat de omzet van hotels, restaurants en cafetaria's in 2015 zal stabiliseren of nog licht groeit ten opzichte van dit jaar. Vergeleken met het dieptepunt in 2010 zullen er echter 'duidelijk meer' overnachtingen in hotels worden geboekt en maaltijden en drankjes worden verkocht in restaurants en cafetaria's.
De concurrentie in de horeca blijft volgens ING onverminderd hoog, waarbij niet alleen cafés klanten zien weglopen naar branchevreemde concurrenten. Zo groeit de particuliere verhuur van woningen aan toeristen en bieden diners op locatie een alternatief voor een etentje in een restaurant.
De sterke groei in de sector dit jaar komt volgens het onderzoeksbureau vooral door een samenloop van gunstige omstandigheden. Zo kon de horeca profiteren van het warme weer, de prestaties van Oranje tijdens het WK-voetbal, het aantrekkende consumentenvertrouwen en de groei van het aantal buitenlandse gasten.