Cold brew koffie wordt de nieuwe ijsthee

Cold brew koffie wordt de nieuwe ijsthee
Foto: Herbert Wiggerman

De trend is overgewaaid uit Amerika en Japan, maar slaat nu ook aan in Nederland. Veel verschillende bedrijven beginnen er mee en voorspellen dat het dé zomerdrank van 2014 wordt: cold brew. De kekke flesjes met vintage uitstraling waarin de koud gebrouwen koffie wordt verkocht, helpen daarbij.

De nummer één in de Misset Koffie Top 100, The Village in Utrecht, bereidt regelmatig cold brew. Eigenaren Angelo van de Weerd en Lennaert Meijboom verkopen er met warm weer zo'n tien liter per week van, zowel per glas als in vintage flesjes.

De twee populairste zetmethoden, toddy en cold drip, zijn wel tijdrovend. Toddy koffie moet 12 tot 24 uur trekken en een bescheiden cold dripsysteem loopt in drie tot vijf uur door. Wel is de koffie (in de koelkast) langer houdbaar. Cold drip tot 72 uur en toddy koffie wel ruim een week.

IJsthee

Jeroen Verhaeg, die met zijn bedrijf Mijn broer & Ik de cold brew-lijn Dutch Cold in de markt zet, voorziet dat het net zo trendy gaat worden als ijsthee destijds. 'Het kan zo de strandtenten in.'

Cold brew bevat minder cafeïne dan warm gebrouwen koffie, en wordt geserveerd met ijs en water of melk. Ook is het zeer geschikt voor koude koffiecocktails, door er een siroop of chocoladesaus aan toe te voegen.