Melkkoffie populairder dan ooit

Melkkoffie populairder dan ooit
Peter Roek

Melkkoffies zijn razend populair in de horeca. Ongeveer 75 procent van de bestelde koffie is een cappuccino, latte macchiato of koffie verkeerd.

Met de enorme populariteit van melkkoffies neemt ook de vraag naar melkvarianten toe. Desondanks is volle melk de absolute koploper. Meestal afkomstig van Friesland Campina of Arla. Friesland Campina is met een marktaandeel van 60 procent in de horeca marktleider. Uit onderzoek blijkt dat bij 68 procent van de bedrijven met houdbare melk wordt gewerkt, en bij 32 procent met dagverse melk. Bij ondernemers die kiezen voor een houdbare melk is Lekker Lang Houdbaar van Friesche Vlag populair. 'Melk is emotie', weet koffiekenner en barista Jeroen Veldkamp. 'Er zijn barista's die zweren bij Arla of juist Friesche Vlag.'

Dat er bij een goed lopende espressobar veel melk doorheen gaat, weet Veldkamp ook. 'Er zijn al ondernemers die bij hun leverancier om een hectoliterkorting vragen.' Bij de vestiging van Doppio in Hilversum bijvoorbeeld gaan er per week 150 pakken melk doorheen. Niet voor niets heeft Doppio Espresso voor alle vestigingen prijsafspraken gemaakt met Campina. Volgens oprichter en directeur Peter van Eijl is de keuze voor de Campina-melk niet louter op prijs gemaakt. 'Melk moet zich voorspelbaar gedragen. Het melkschuim bijvoorbeeld moet stabiel zijn.'

Uit onderzoek van Campina blijkt dat ondernemers vooral meer schuim uit een pak willen halen, voor een beter rendement. Ook willen ze een melk waarmee iedereen kan werken, ook onervaren medewerkers. De derde belangrijke wens is dat de foamlaag lang blijft staan op het kopje.