nieuws

Koffieprijzen in de horeca dalen

Café

De prijs die gasten gemiddeld voor een kop koffie betalen in de Nederlandse horeca, lijkt iets te dalen. Gemiddeld genomen ligt de prijs een paar cent lager dan vorig jaar, blijkt uit de prijzen die de honderd bedrijven in de Misset Koffie Top 100 rekenen voor een koffie, een espresso of een cappuccino.

Koffieprijzen in de horeca dalen
Koffieprijzen in de horeca dalen

Waar vorig jaar nog de gemiddelde prijzen voor een koffie, espresso of cappuccino alle drie stegen, is voor twee van die drie de gemiddelde prijs nu gedaald. Espresso daalde met €0,06 tot gemiddeld €2,11, cappuccino daalde met €0,07 tot gemiddeld €2,45. Alleen de gemiddelde prijs voor een ‘gewone’ kop koffie steeg onder de Top 100 bedrijven met €0,04 tot €2,22.

Americano

Vorig jaar waren koffie en espresso nog nagenoeg even duur, dit jaar is het verschil €0,11. Een deel van de verklaring kan zijn dat veel méér bedrijven americano als ‘gewone’ koffie zijn gaan serveren in plaats van lungo. Dat vergt iets meer handelingen en als er een apart kannetje water bij wordt gegeven ook meer materiaal en schoonmaak.

Waar vorig jaar nog slechts een enkeling binnen de Koffie Top 100 americano schonk, is dat nu al ruim twintig procent. Een americano is vaak zachter van smaak dan een lungo. De meeste machines in de horeca zijn ontworpen voor espresso, waardoor een lungo vaak veel te heet en te bitter wordt. Een americano (espresso aangelengd met water) kan dan een goede keus zijn.

Waarom de overige prijzen dalen, is niet bekend. Mogelijk durven ondernemers meer op prijs te concurreren, nu er meer en meer zaken openen waar goede koffie geschonken wordt. Er is dus steeds meer competitie.

Koffie Top 100

De Misset Koffie Top 100 wordt voor het derde jaar samengesteld door een vakjury van barista’s. De bekendmaking is op maandag 8 september.