Heineken verwacht iets zwakkere verkoopgroei

Heineken verwacht iets zwakkere verkoopgroei

De verkoop van Heineken neemt dit jaar minder sterk toe dan afgelopen jaar, omdat het bedrijf in 2014 onder meer profiteerde van het WK-voetbal in Brazilië. Dat liet de bierbrouwer woensdag 11 februari weten bij de publicatie van de jaarcijfers.

De hoeveelheid bier die Heineken wereldwijd verkocht, bedroeg vorig jaar ruim 181 miljoen hectoliter, tegen meer dan 178 miljoen hectoliter een jaar eerder. In alle regio's, met uitzondering van Centraal- en Oost-Europa, nam het volume toe.

Radler

De bierbrouwer verkocht meer bier in opkomende markten en profiteerde van de populariteit van nieuwe producten zoals Amstel Radler.

Het verkoopvolume van het hoofdmerk Heineken steeg met 5,1 procent, met groei in alle regio's. Financieel directeur René Hooft Graafland zei in een toelichting dat de groei dit jaar iets zwakker zal zijn.

Opkomende markten

De aanhoudende groei in opkomende markten kan een zwakke vraag in ontwikkelde markten opvangen, aldus Heineken. De marktomstandigheden blijven uitdagend, zo meldde het bedrijf.

Nigeria

De onderneming heeft ook te maken met onzekerheid op de belangrijke Nigeriaanse markt. De economie van Nigeria dreigt last te krijgen van de sterk gedaalde olieprijs.

Hooft Graafland verklaarde echter dat Nigeria het nog steeds goed doet en dat de verkoop en winst op die markt stijgen.

Rusland

Ook op de Russische markt neemt de winst toe, ondanks een lagere verkoop, aldus de financieel directeur.

Nettowinst

De aangepaste nettowinst van Heineken kwam vorig jaar 11 procent hoger uit op bijna €1,76 miljard, wat beter is dan verwacht. De omzet bleef vrijwel onveranderd op €21,2 miljard.

Exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen was sprake van een omzetgroei met 3,3 procent.

Voor dit jaar verwacht Heineken een verdere groei van de omzet en winst.

Bron: ANP